Hvorfor jeg ikke sykler på sykkelsti

Eller, jeg gjør jo ofte det, men ikke alltid. Dette er et forsøk på en saklig begrunnelse for å velge veien framfor “sykkelsti”.

«Sykkelsti» er det populære navnet på det som egentlig er «kombinert gang- og sykkelveg«. Det finnes nesten ingen rene sykkelveier i Norge. Syklister har, som eneste kjørende, lov til å bruke gang- og sykkelveg, men det er slett ikke et påbud.

Jeg bruker ofte gang- og sykkelveg, men det hender at jeg velger den bort. Det kan være mange forskjellige årsaker til det:

  • Andre brukergrupper: Her kan man risikere å passere både hunder, lekende barn, barnevogner med mer. Da kan man ikke bare ture fram, man er nødt til å vise hensyn. Hvis det er mange andre brukere av gang- og sykkelvegen, går det gjerne like sakte der som på et fortau.
  • Dårlig underlag kan gjøre den ubrukelig dersom man har racersykkel, eller holder høy (25km/t +) hastighet. Her finnes gjerne seksjoner med grus, strøsand fra forrige vinter, glasskår og lignende. Det kan være nærmest umulig å unnvike slike hindringer uten å stoppe opp, ettersom gang- og sykkelveg gjerne er helt adskilt fra veibanen.
  • Dårlig trasévalg: Mange steder veksler sykkelstien fra side til side av veien den følger. Hver krysning av veien er et faremoment. Dersom veien krysses ved undergang mister man all fart, og får en ekstra motbakke med stående start. For en transportsyklist er dette helt uaktuelt så lenge det finnes alternativer. Forøvrig er underganger gjerne fulle av glasskår.
  • Usammenhengende veinett: Overraskende ofte stopper gang- og sykkelveger opp i ingenting. Når jeg sykler på et nytt sted er jeg forsiktig med å velge gang- og sykkelveg fordi jeg aldri vet hvor den fører meg. Jeg har opplevd at den har svingt vekk fra veien og tatt helt andre retninger enn jeg hadde ventet!
  • Motgående trafikk: De fleste gang- og sykkelveger er laget for toveis trafikk, men er gjerne ganske smale på deler av strekningen. Om man ikke er lommekjent, så vet man aldri når dette kommer. Har noen sett skilting av slikt på gang- og sykkelveg? Det kan ikke jeg huske å ha sett.
  • Vanvittige vikepliktsregler: Selv når alt tilsynelatende ligger godt til rette for å sykle på gang- og sykkelveg så er det én god grunn for å velge den bort, nemlig vikepliktsreglene. Det fikk syklisten Vegard Robinson Bugge bittert erfare. I loven står det nemlig: «Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.«. Selv langs forkjørsveg har man vikeplikt for alle sideveier man krysser om man bruker gang- og sykkelveg. Det er ingen tvil om at rettighetene for syklister er mye mer fordelaktige om man bruker kjørebanen.

Det burde være mulig å forstå at syklister velger kjørebanen iblant, eller hvorfor det ikke er påbudt å bruke gang- og sykkelveg.

Et vanlig «trumfkort» som pleier å dukke opp på dette tidspunkt, er vegtrafikklovens grunnregel for trafikk: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.» Noen hevder at å sykle i veibanen er å hindre eller forstyrre annen trafikk.

Men hva vil det egentlig si å hindre eller forstyrre annen trafikk?

Dersom andre trafikanter er så hensynsløse at folk ikke tør sykle, da blir jo syklistene hindret. De er også en del av trafikken! Hva er mest unødvendig? At en syklist forstyrrer (forsinker) en bilist fordi han skal fram, eller at en bilist forstyrrer (skremmer) en syklist fordi han skal fort fram?

Når jeg sykler i veibanen er det ikke langt mellom hvert sted det er mulig for biler å passere meg. Dersom noen sliter med å komme forbi, f.eks. fordi de kjører store kjøretøy, viker jeg til side straks jeg ser en mulighet. Jeg vil ikke kalle det å hindre trafikken unødig.

Skal man først argumentere med hvem som tar opp mest unødig plass i veien, kommer ikke syklistene nødvendigvis dårligst ut.

Må syklister alltid bruke gang- og sykkelveg der den finnes? Skal man føre en slik linje konsekvent, kan man like godt si at alle kjørende må unngå å bruke veibanen dersom det finnes alternativer. Blir det mye bil på veiene, går trafikken som kjent ganske sakte. Det er jo slik køer oppstår. Bør man f.eks. forby å kjøre bil dersom du kunne tatt kollektvitransport på samme strekning? Jeg tror ikke mange ville gått med på en slik tolkning, selv om det utvilsomt ville frigjort rikelig med veikapasitet.

Skal man få flere til å sykle på gang- og sykkelveg, må man gjøre den til et mer attraktivt alternativ enn veien. Syklister må få minst like gode rettigheter der, som i kjørebanen. I tillegg kreves bedre skilting og tilrettelegging. Dagens anlegg bærer preg av å være planlagt og bygget av folk som ikke sykler selv. Sykkelveinettet må henge sammen og holdes godt vedlike.

Dersom du irriterer deg over syklister i veien er det mest konstruktive du kan gjøre å støtte syklistene i disse sakene, eller enda bedre, sette deg på sykkelen selv!

Dette innlegget ble publisert i sykkel. Bokmerk permalenken.

27 svar til Hvorfor jeg ikke sykler på sykkelsti

  1. Tilbaketråkk: Hvorfor jeg ikke sykler på fortauet | Mort

  2. Blogginnlegget jeg har ventet på. Glitrende!:-)

  3. Ketil sier:

    Syklister som følger veitrafikkloven er hjertelig velkomne i veibanen. Jeg har personlig aldri irritert meg, eller ødelagt for slike syklister. Det jeg sliter med er de som IKKE følger veitrafikkloven. Være seg rødt lys, gangfelt eller, spesielt, høyreregelen. Har ved flere anledninger vært farlig nære syklister som ikke har overholdt vikeplikten… Og hjertebanken du får etter å nesten ha kvesta en person for livet er ikke morsom.

    K.

    • mortenlode sier:

      Det har jeg full forståelse for. Jeg har planer om å skrive en sak om synderene blant syklistene. Tar meg meg det du skriver her til den saken.

    • Annelise sier:

      Og det er disse du heller vil ha på gangveiene?

      • mortenlode sier:

        Han skriver strengt tatt ikke at de bør være på gang- og sykkelvei heller, men du har et poeng. Sykler de på gang- og sykkelvei vil de utgjøre en fare for de andre som ferdes der. Sykler de i veien vil de _hovedsakelig_ utgjøre en fare for seg selv, uten at jeg forsvarer slik usivilisert sykling, naturligvis. Nå må vi ikke glemme at man på gang- og sykkelvei havner i vikepliktssituasjoner med bil hver gang det kommer en kryssende vei, og det kan jo være temmelig ofte, så det å flytte syklister fra veibane til gang- og sykkelvei løser få av disse problemene. (Forøvrig har jeg vel fremdeles ikke skrevet noe særlig om syndere blant syklistene. Det nærmeste jeg har kommet er denne, som mest handler om bilister: https://mortenhowlode.wordpress.com/2012/02/14/syklistenes-strste-feil-i-trafikken/ )

  4. Ivarsafer sier:

    Veldig bra artikkel, kjenner beskrivelsene dine fra hverdagen som syklist. Syklet på fortau tidligere (fortau er steder der fotfolket surrer rundt; som gang og sykkelfelt i forskjellige avskygninger). Dette har jeg sluttet med nå. En syklist i Rogalang har altså blitt dømt for (uaktsomt) drap etter sammenstøt med en person på en gang og sykkelvei. Jeg tar mitt dødlige våpen ut i biltrafikken og kjemper om plassen. Fotgjengerbowling får andre ta seg av…

  5. Mike A sier:

    Bra artikkel og ser frem til den om synderne blant syklistene også. Selv om de aller fleste syklistene er hensynsfulle, så er det synderne jeg legger til merke, spesielt de som skremmer vannet av meg. Dvs, de som kommer i høy fart og kjører sikk-sakk mellom fotgjengere.

    Har flere ganger hatt ett litt for nært møte med syklister når jeg har krysset munkedamsveien ved rundkjøringen Filipstadveien. Bilistene stopper når jeg krysser over fotgjengerfeltet, mens mange syklister kommer fire-fem etter hverandre i høy fart og ignorerer alt bortsett fra landende fly og hurtigruta… Har nært blitt påkjørt av syklister der ett par ganger.

    Samme med de som bruker fortauet i stedet for den to-felts sykkelstien langs Munkedamsveien. Virker som de synes andre syklister kjører for sakte, så de velger å bruke fortauet for å komme raskere frem – til fare for oss som går der.

    Rådhusplassen er også et område hvor jeg ofte ser syklister kjøre sikk-sakk i høy hastighet mellom fotgjengere.

    Håper du nevner hensynet til de som går når du lager innlegget om synderne blant syklister. 🙂

  6. Christopher sier:

    Jeg er også aktiv syklist, og jeg vil si jeg klarer godt å sykle på sykkelsti\gangvei uten problemer. Det handler kun om konsentrasjon!

    • mortenlode sier:

      Godt å høre at du har glede av gang- og sykkelveier. Det er det mange som har, selv om altså endel syklister, deriblant meg, ser seg nødt til å bruke veibanen iblant. Bilistene på veien gleder seg nok over at du bruker «sykkelstien». Jeg håper at du ferdes på en slik måte at også de andre brukerne av sykkelstien tenker det samme.

    • Så synske folk er alså ikke bare overtro ?
      Fantastisk 🙂

  7. Tilbaketråkk: Hvorfor jeg sykler "midt i veien" | Mort

  8. Mariann sier:

    Som andre her har sagt, har jeg ingenting imot syklister som overholder trafikkreglene. For i det de velger å sykle på veien, skal de – så vidt meg bekjent – følge de samme trafikkreglene som fører av motorkjøretøy. Men veldig mange syklister gir katten i om det er rødt lys, om de har vikeplikt, om det går folk over fotgjengerfelt, holde god avstand til biler osv osv. Det er DE syklistene som gjør at mange sjåfører får dilla av syklister generelt, dessverre.
    Nyttig artikkel du har skrevet her, forresten, for det er lett å glemme – når man sitter der i bilen og har en syklist i veien foran seg – at det kanskje ikke er bare-bare å sykle på gang- og sykkelstien heller.

  9. Ypperlig blogg innlegg.
    Det summerer veldig mye av det som er problemet med «Gang og sykkelsti»
    Man kan jo i møte stunder tenke at den som hadde ideen med å blande gående og syklende ønsket noen vondt, men det er jo selvfølgelig bare tankeløshet.

  10. Og tar vi med denne også så er vel alle argumentene for å bruke noe annet enn kjørebanen borte: http://www.moss-avis.no/sport/lovbrudd-a-sykle-pa-gangsti-1.5170856

  11. julie anitra sier:

    I moss har vi mange nye, jevne, flate og langstrakte sykkelstier der omtrent ingen går og trår. og allikevel er det ingen syklister som bruker de. istedet sinker de trafikken og kollektiven. De sinker alle som skal rekke jobben eller en annen buss osv. Her om dagen rakk jeg ikke den andre bussen jeg trenger for å komme til jobb. Jeg endte opp med å komme to timer for sent. og det pågrunn av fem syklister som ikke kunne bruke den nylagte og utrafikkerte sykkelstien ved siden av veien.

    • mortenlode sier:

      Jeg håper du overdriver når du sier ingen bruker dem, men dersom svært få bruker disse sykkelstiene kan det jo virke som om det faktisk er noe galt med dem. Har du forsøkt å sykle der selv? Under tidspress? På tynne racerdekk? I gruppe med flere syklister? De er nok ikke like egnet for alle slags syklister. Sykler man i veien må man naturligvis vise hensyn overfor annen trafikk, og det innebærer også å slippe forbi busstrafikk dersom man skaper reelle forsinkelser. Den subjektive opplevelsen av å bli forsinket er ofte langt større enn den reelle forsinkelsen. Om en buss ligger bak en gruppe landeveissyklister som sykler 40km/t i en 50 sone over en strekning å hele 3 kilometer, vil tidstapet for bussen fremdeles bare være 54 sekunder, og det forutsetter at bussen ikke ville blitt hindret av annen trafikk (f.eks. bilkø). Det er mulig at dine busser korresponderer dårlig, men det synes jeg ikke syklistene bør lastes for. Når det er sagt, vil det nok være naturlig å slippe forbi oftere enn hver 3. kilometer, da.

  12. Tilbaketråkk: Sykling i avisenes kommentarspalter | La det være sagt!

  13. Til de som snakker om sykkelsyndere. Høres ut som de fleste av dere er bilister. Dere har nesten kirurgisk utelatt å nevne alle de bilistsynderne som er der ute. Alle de som bryter fartsgrenser, vikepliktbestemmelser, unnlater å bruke bilbelte, snakker i mobil uten handsfree, skriver tekstmeldinger mens de kjører, kjører i beruset tilstand, parkerer ulovlig osv osv. Pussig at dere bilister som ikke sykler er så veldig lite opptatt av alle disse personene som gjør veien våre utrygge og setter sine og andres liv i fare og ikke minst bryter norsk lov (som alle er pålagt å følge).

    • mortenlode sier:

      Som regel blir farlige sjåfører bare trukket fram som et argument for at syklister bør velge bort veibanen «for sin egen sikkerhets skyld», noe jeg mistenker ofte er et vikarierende argument. Jeg liker ikke den måten å argumentere på, fordi det minner meg for mye om argumentasjonen til de som mener at kvinner som går uten følge på kvelden selv har skyld i overfallsvoldtekter. Dessverre har syklister blitt kjørt i hjel av rusede bilister på gang- og sykkelveg også (f.eks. på Oppsal i september 2011), så man kan aldri være helt trygg.

  14. Tralletonetrollet sier:

    Her jeg bor er det gang-og sykkelsti som er lite brukt av gående og syklende, De fleste syklister velger kjørebanen. Greit nok hvis syklistene er hensynsfulle og skjønner trafikkbildet, det er i de fleste tilfellene godt samarbeide mellom billister og syklister, og det finnes «tullinger» på begge sider av disse gruppene som gir både billister og syklister dårlig rykte.

    Men det er en ting som jeg nesten aldri leser om når det gjelder sykilister, hva lærer de våre barn når syklister velger veibanen istedet for sykkelstier. Hvilkne holdninger får barna våre av dette? Er det noe våre barn og vil prøve istedet for å holde seg til sykkelstier til de er gamle nok til å skjønne trafikkbildet?
    Er vi voksne syklister gode rollemodeller for våre barn, vi billister gode rollemodeller når vi møter syklister i kjørebanen?

  15. Kjell Strand sier:

    Denne hadde jeg på trykk i Stavanger Aftenblad, dog på bokmål. Men kanskje dere forstår noe:

    Dårr sei de e møkje trafikk åg bilar..

    e kje løye de. Eg vil benytta annledningen te å fortella dåkke kos de e å værr ein mosjonist som både sykle og går på rollesji. Eg sjønne egentlig at ikkje flærre jere detta, for eksempel te jobb, fårr de e rett og slett farlikt, imotsetning te å kjøra bil, for der går de jo berre i 20. Nei prøv den som vil, å staka på rollesji nårr asfalten e foddle i hål elle grus. Fårr de står elendikt te me sykkel og gangstiane ront omkring.

    Og nårr du endelig har fonne deg ein fine flyt på et stykke grei nok asfalt, så fyke du bortøve. Men hekkan, i månge tilfeller føre stien rett ut i et busstopp, ut på et jore elle berre stoppe!! Sånn såm den derre sykkelveien di har lagd i veibanen ner fra Maddlasenteret, fårr dei lokalkjente. Prøv an..du enna opp i ein ronnkjøring, ingenmannslann elle som plakat på ein buss. Og korfor ska de på dø å liv verra kantsteinar der kor stien stoppe? Eg foretar mången løgne sprett for både å hoppa opp åg ner av desse kantane. Og for ikkje å glømma nårr du ska kryssa ein vei, for sykkel og gangstiane e jo lakt rett øve dessa. De e me live som innsatts, de ska eg lava dåkke. For bilane må vålsomt långtfrem I krysset for å sjå om de kjeme bil, ja faktisk så långt fram at dei star rett på dei kvite feltene kor sykkel og gangstien går. Gått planlagt, insjenørar.

    Nei de e kje lett, nårr ein i tillegg ska dela dessa stiane me mången flærre, slik som hestar, honnar, joggerar, badnavågntrillerar, gåerar, dessa eletriske trømopedane, lastebilar som ska lossa og lasta, bønner som ska inn på jorene sine. Dårr e mången som ska dela 2 meter gangsti!! Og hestar. Dei legge jo fra seg ting som kjeme ut bak, og de ekje små greier ska eg sei dåkker. Prøv å skøyta oppi ei sånn ei rokka, eller treff me et sykkelhjul, mitt i ein sving.

    Åg appropo svingar. Dårr e svert mången livsfarlig svingar ner te dessa onnergangane, ei lokka de går så bra som de jere. Ta fårr eksempel onnergangen opp te Maddlasenter, der me trafoen. An e sykt farlige denna svingen. Der kjeme de te å skje ei olokka, enten at folk kjøre på kvarandre, eller at du glir på den glatte betongen, eller at du får vannplaning i pytten i bånn. Akkurat de samme me ronnkjøringå på Tananger, eg konne nevnt månge månge flærr. Forstår kje ka di tenke på, dessa sykkeloggansti konstruktørane.

    Men de e jo fint å pottla på nå om sommaren, men ikkje nårr du må sykla me håve gysla lavt på gronn av utstikkande hekkar, som ront Kvernavik. E de ikkje nåken som kan sei te di at dei må klippa? Enten klippa elle breiare vei. Uten kommalåk. E skjønne jo at me må ha vatn, og at me må innspisera vattne av å ta, men kan me ikkje fordela litt? 50 % kommalåk i veien, og 50 % låk på gangstiane.

    Og dessa graverane. Eg skjønne jo åg at me må grava for å legga ting ner i bakken. Men mång ein gong har eg kommt fykande, og ront ein sving ser eg plutslig to raue merker som indikere at her e de gravd. Koss trur dåkke de ser ser ut å løpa me enten rollesji elle rållerbleids øve et stykke sand, i goe fart? Kan låva dåkke, ser kje vakkert ut, ei helle når eg ligge der i grase (i beste fall) itte å desperat forsøkt å jennvinna kontrollen.

    Ja ja, men de e nå kjekt å leva litt farlikt åg då. Å eg ser jo at dessa politikarene vill at me hellste ska kjøra, elle ta dei bussane som aldri går. Men nåken av oss tråssa farane og prøve så gått me kan å trena litt, men de hadde vore kjekt dersom nåken konne fjerna denna hekkans noravinnen…

  16. Tilbaketråkk: Jasså, du mener jeg bør sykle på fortauet, ikke i veien? | Morten How Lode

  17. Tilbaketråkk: Inkoherens | Morten How Lode

Leave a reply to Christopher Avbryt svar