Hvorfor jeg sykler "midt i veien"

Som tidligere forklart sykler jeg ikke på fortau, sjelden på sykkelsti og ofte ikke i sykkelfeltet heller. Jeg sykler da i kjørefeltet, men sykler jeg egentlig midt i veien?

Trygg Trafikk anbefaler syklister å holde forsvarlig avstand til fortauskanten, parkerte biler og andre hindringer som måtte befinne seg på høyre side av veien. Den samme avstanden holder naturligvis også bilister, så i praksis sykler man da i bilenes høyre hjulspor.

Dette kalles av mange å sykle midt i veien.

Vanligvis sykler jeg altså omtrent én meter ut i kjørefeltet. Det er flere årsaker til at det er sikrere å sykle her enn helt i kanten av veien:

  • Forbikjøringer: Trygg Trafikk anbefaler å holde god avstand til grøftekanten for at passerende bilister skal tvinges til å foreta en ordentelig forbikjøring. Legger man seg helt ut til siden, risikerer man at biltrafikken tankeløst glir forbi uten å vurdere sikker avstand til syklisten.
  • Fotgjengere: Man bør også holde god avstand til fortauskanten. Dersom du sykler kloss opp i fortauet er det fullt mulig å hekte styret i en fotgjenger på fortauet, eller at pedalen treffer fortauskanten, med de farer det medfører.
  • Bildører: Parkerte biler må passeres utenfor dør-sonen, selv i moderate hastigheter. Flere jeg kjenner har endt opp med bruddskader etter ublide møter med bildører som plutselig spratt opp foran dem. Om syklisten faller og trafikken bak er tett kan dette faktisk få fatale følger. Da hjelper det lite hvordan skyld eventuelt fordeles i etterkant.
  • Hindringer: Helt i kanten av kjørebanen finner man ofte sykkelfeller det er naturlig å unnvike, slik som avløpskummer, midlertidige skilt, småstein og glasskår. Om vinteren kan det her ligge snø og is. Hjulsporene er, takket være bilkjøring, ofte helt frie for slikt rusk og rask, og dermed sikrere, og langt mer tiltalende å sykle i.
  • Manøvreringsrom: Syklister trenger plass. I trafikken kan alt skje, enten det dukker opp et hull i asfalten, man punkterer, eller et ekorn hopper ut i veien. Da er det viktig å kontrollert kunne bremse, stoppe eller unnvike. Har man plassert seg helt i grøfta mister man mye av denne kontrollen.
  • Trikkespor: Sykler man i trikkespor er det som regel vanskelig å legge seg på utsiden av sporet. Dermed blir den mest forsvarlige plasseringen midt i skinnegangen. Sykkeldekk og trikkeskinner er en farlig kombinasjon, så man trenger mulighet til å forflytte seg i sideretningen uten å måtte krysse skinnegangen.
  • Synlighet: Dersom man legger seg helt ut i kanten av veien blir man mindre synlig for både med- og motgående trafikk. De aller fleste bilister tar med glede hensyn til syklister, men dersom du gjør deg usynlig får de aldri muligheten til å være hensynsfulle!
  • Forutsigbarhet: En syklist som ligger riktig plassert vil lettere kunne holde en rett linje og en jevn hastighet. Dette gir større forutsigbarhet og gjør det enklere for andre trafikanter å forholde seg til syklisten.

I veikryss bruker jeg min plassering i kjørebanen aktivt. Der kan jeg faktisk finne på å plassere meg midt i kjørefeltet med følgende hensikter:

  • Kommunikasjon: Siden sykkelen ikke har blinklys signaliserer jeg ved min plassering på veien. Jeg gir naturligvis også tegn med hånda, men å rekke ut en arm er ikke noe man nødvendigvis kan gjøre gjennom hele krysset. For å ha balanse og aksellerasjon må man ha begge hender på styret.
  • Sikkerhet: Bilister undervurderer ofte syklisters hastighet. Hvis jeg blir forbikjørt ved inngangen til et kryss risikerer jeg å havne i klem, for eksempel dersom bilisten svinger av til høyre og jeg skal rett fram. Dette er spesielt farlig med tyngre kjøretøy som har større blindsoner og dårligere svingradius.
  • Lesbarhet: I rundkjøringer og i veikryss uten tilrettelegging anbefaler både Vegvesenet og Trygg Trafikk at man legger seg ut i midten av kjørebanen i forkant. Deretter skal man sykle gjennom krysset eller rundkjøringen på samme måte som man ville ha kjørt med bil. Dette er enkelt for alle å forholde seg til.
  • Trafikkflyt: Alternativet til kjørebanen er å velge en kombinasjon av fortau eller sykkelsti og fotgjengerfelt, forutsatt at de finnes på stedet. Dette er en løsning som er lite optimal for trafikkflyten, og ikke bare for sykkeltrafikken. De fleste vil nok foretrekke å ligge bak en syklist gjennom en rundkjøring fremfor å måtte vike for for den samme syklisten når hun krysser veien til fots i fotgjengerfeltet.

Det finnes også flere situasjoner hvor jeg plasserer meg midt i kjørefeltet, men da normalt over begrensede strekninger.

  • Ved innsnevringer av kjørebanen og andre langsgående hindringer er det viktig å hindre forsøk på farlige og/eller umulige forbikjøringer. Da hender det at jeg legger meg helt ut i midten for å være sikker på at ingen, i et øyeblikks anfall av hubris, eller undervurdering av mitt plassbehov, prøver seg på noe spektakulært.
    Her burde jeg ha lagt meg midt i kjørefeltet.
  • I tett trafikk hvor jeg holder samme fart som køen, legger jeg meg ofte midt i veien for å forhindre at bilen bak presser seg inn i min bremsebuffer til bilen foran.
  • Også ved tett motgående trafikk kan det noen ganger være nødvendig å legge seg midt i kjørefeltet for å hindre uvettige forsøk på forbikjøring.

I slike situasjoner må vi syklister naurligvis vurdere vår egen hastighet opp mot generell trafikkflyt og lengden på strekningen. Det vil være naturlig å slippe forbi annen trafikk ved mistanke om at man forårsaker reelle forsinkelser. Selv prøver jeg i hvert fall etter beste evne å slippe fram kollektivtrafikken når det er mulig.

For å konkretisere hva jeg mener med en reell forsinkelse; En bil som ligger bak en syklist over en strekning på et par hundre meter i en 30-sone blir ikke reelt forsinket. Jeg ser ingenting som tilsier at man kommer i konflikt med vegtrafikklovens §3 ved å påføre noen en forsinkelse på 10-12 sekunder. Til sammenligning; På tider med mye biler på veien kan trafikken bli så lammet at det kan ta 16 minutter å kjøre 500 meter. Jeg klarer ikke å forestille meg hvor mange syklister som måtte til for å fremkalle samme effekt.

Så mye forsinkelse blir det når jeg velger å sykle midt i kjørefeltet.

Dersom man har en svært stresset og irritert sjåfør tett bak seg vil det noen ganger være klokest å slippe forbi, selv om det strengt tatt ikke burde være nødvendig. Det beste var jo om alle var 100% rasjonelle i trafikken, men slik er det dessverre ikke.

Man må også være ydmyk og ta høyde for at ens egen vurdering som syklist ikke alltid er presis i en objektiv forstand, og om man slipper andre forbi med et smil, får man som regel takk og smil tilbake.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

13 svar til Hvorfor jeg sykler "midt i veien"

  1. tore opdal sier:

    Uten å ha finlest alt du skriver – jeg tenker og agerer bra likt med deg. Sykler du nå i kulda og snø og glatt? Hvor ofte skal få det spørsmålet for jeg en vakker dag tørner. Jeg klamrer meg intenst til det vennlige og positive og argumenter som at det slett ikke er kaldt å sykle/kaldere å sette seg i kald bil), det er slett ikke glatt (glatt kan det være å gå uten brodder) og så får jeg hverdagstrim i bonus. I dag var vi to som syklet sammen de 3 km hjem fra rådhuset 🙂

  2. Ei god skildring av korleis livet er som syklist. Heldigvis går mesteparten av mi pendlerreise gjennom lysløypa. Der er plutseleg eg den harde trafikanten…

  3. Tore sier:

    Er ikke mye av problemet først og fremst at det ikke bygges veier og sykkelveier som ikke tar hensyn til syklister? Ser i alle fall i Stavanger/Sandnes regionen velges det alt for mange forskjellige løsninger for å gi plass til syklister, noe som ødelegger all flyt for en syklist. Anser ikke gang og sykkelsti som noe god løsning for syklister, men dette blir brukt veldig ofte.

  4. mortenlode sier:

    Du kan jo lese https://mortenhowlode.wordpress.com/2012/02/19/hvorfor-jeg-ikke-sykler-p-sykkelsti/ for å få et inntrykk hva jeg mener om anvendeligheten av sykkelstier. Det gleder meg at den nye trenden nå ser ut til å være «sykkelvei med fortau», som er et steg i riktig retning. Det har vært skiftende trender i hvordan man legger til rette for sykkel gjennom de siste fire tiårene, og siden sykkelinfrastrukturen har vært bygget stykkevis over tid, sitter vi som du sier igjen med masse systemskifter.

    Det er ikke lett å bygge ut et tilbud som passer både for raske pendlere på racer, mer sedate hverdagssyklister og barn på vei til skolen, Synes de gjør mye rett i Køben, hvor de fokuserer på grønn bølge/flyt i rundt 20 km/t.

  5. skadugifaeni sier:

    Ehhhm….. Har sett litt gjennom sidene dine…. Virker som du er oppgitt over at det finnes biler i traffikken? Kanskje du skulle prøve ny medisin? For så mye du har lagt ut her om sykling, må du faen meg ha ett fritidsproblem, eller ivertfall et psykisk problem. Og så mye du klager på, herregud MANN! Ble først irritert på deg, så leste jeg videre, så nå synes jeg bare synd på deg stakkar. Du kan jo ikke ha det bra med deg selv, når du føler alt av biler og billister er imot deg.

    Her i Haugesund er det bygget sykkelstier MED FORTAU! Betalt av sakttebetalerene, også de som ikke eier en sykkel, så vær så snill og respekter det. Men tror du den sykkelstien blir brukt???????? Nei, for de fleste syklister er som DEG; «Jeg har også lov til å sykle her», greit nok å ha lov, men om det er forsvarlig er annen sak. Og hvorfor når det finnes sykkelsti MED FORTAU på siden av der de sykler, og det er ikke mulig her for billister å parkere pga, midtrabbat, genialt for syklister, kan ikke bli bedre …… Så hvorfor fortsatt sykle midt i veien? Arogante barnslige syklister, det er det de fleste er.

    Flytt til danmark din PIKK!

    • mortenlode sier:

      Du trenger ikke synes synd på meg, men du kan godt synes synd på alle dem som ikke tør å sykle fordi de er redde for å ende sine dager i et ublidt møte med en hensynsløs eller en uoppmerksom medtrafikant.

      • skadugifaeni sier:

        Hva med skoleveier til barna?? har du sett standaren her i norge på det??????
        Det er en skam at du kan sitte å syte over at du ikke får sykle i fred i traffikken, I TRAFFIKKEN JA (hører du hvor dumt det du skriver er), mens vi foreldre må kjøre barna våre til og fra skolen fordi veiene er for utrygge for dem. Her blir ingenting gjort, men sykkelstier, jaja, nesten en selvfølge at det må bygges…. og blir de brukt…NEI!

        Fra haugesund til Karmøy er den eneste veien til og fra, over karmsund bro. Her står det skiltet at syklister bør leie sykkelen over pga. traffikk og vind. Når du da er trøtt og sliten etter jobb, og har både barnehage,skole og andre ting å rekke før du er hjemme, og ser at køen hoper seg opp og allt står bom stille, bare pga. syklisten som skal midt ut i vei banen og hindre den eneste veien over brua oppover,som er ganske bratt og tung, der det går raskere å leie sykkelen, da blir du temmeligt PISST! Hvor faen er hodet da? Patetiske lavmål, sykle rundt i ring på gårsplassen din da hvis du føler deg utrygg, og ikke kom med vås at ALLE unntatt DU må forandre væremåte i traffikken. Jeg har lest videre på bloggen din, vi holder på le oss ihjel her. Er faen meg ikke rart dere syklister er som dere er i traffikken, hvis alle har sammetanke gang som deg. Eneste folka som er enige med deg de samme middel aldrende stakkarslige menn, som trer det lille utsyret sitt opp i en kondomdrakt, for å skjemme ut familie og seg selv.

        Så mye galskap det finnes i verden, så blir jeg provosert av å se hvor dumme folk er i dag, når de kan sette masse tid og energi på å klage på sykling. Blir kvalm av deg!

  6. FredrikA sier:

    Det er pga, syklister som deg at det skapes farlige trafikksituasjoner! Hold deg/dere på gangfeltet, istedenfor å lage kø for bilistene! Dere må seriøst ha en halv hjerne når dere argumenterer for å sykle i veibanen pga. barn, mødre etc. bruker gangfeltet! Så istedenfor at dere skal ta hensyn der det er beregnet at dere skap oppholde dere, så sykler dere i veibanen der andre må ta hensyn til dere!

    Jeg kan forstå at noen ganger må veibanen brukes pga at det ikke finnes sykkel eller gangsti, men da har dere å ligge klint inntil den hvite linjen! Alle som ikke gjør dette foresaker farlige situasjoner for seg og andre!

    Nå har nok syklister død i veibanen, er det ikke på tide at dere halv hjernet syklister innser at dere ikke hører hjemme der??

    • Ken Jonassen sier:

      «Det er pga, syklister som deg at det skapes farlige trafikksituasjoner! Hold deg/dere på gangfeltet, istedenfor å lage kø for bilistene! Dere må seriøst ha en halv hjerne når dere argumenterer for å sykle i veibanen pga. barn, mødre etc. bruker gangfeltet!»

      Det finnes mange grunner til at ett sykkelfelt eller sykkelgangsti ikke alltid er riktig sted for en syklist å ferdes i, og mange av disse grunnene er beskrevet på denne siden på en god måte (slik som is/snø i sykkelfeltet/sykkel&gangsti, masse grus fra vinteren som blir sopet til sykkelfeltet, huller og sprekker, biler som står parkert i eller ved siden av sykkelfeltet, og da dørsone fra biler som står parkert rett ved siden av ett sykkelfelt som igjen kan bety døden for en syklist som kommer der i 25-30+ kilometer for så å få en dør mitt i fleisen, havne i veibanen for så og bli overkjørt av en f.eks buss som lå rett bak osv.)

      «Så istedenfor at dere skal ta hensyn der det er beregnet at dere skap oppholde dere, så sykler dere i veibanen der andre må ta hensyn til dere!»

      FEIL!!! Alle trafikkanter skal ta hensyn til hverandre uvesentlig hva du kjører, tviler du på dette så skjekk grunnregel for trafikk paragraf 3 («Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret»). Og si meg, beregnet at dere skal oppholde dere? En sykkel er ifølge loven en kjørende på lik linje med andre kjørende i veibanen, så en syklist er ikke ‘beregnet’ til å oppholde seg på noe gangfelt i utgangspunktet.

      «Hold deg/dere på gangfeltet, istedenfor å lage kø for bilistene!»

      Prøv å se litt lengre en nesetippen da. I trafikken så er det bilene som lager kø og ikke den enkelte syklist som du tilfeldigvis har forran deg der du kommer kjørende. Se deg foreksempel i Oslo i rushtrafikken hvor bilene står i ett, tenk deg om disse bilene plutselig ble forvandlet til syklister der de står i kø, ville det da ha vært en kø/rush da? Nei!! Bilene tar plass og det er mange av dem så de fyller opp, og i mange tillfeller så sitter det bare en person i en bil, tenk hvor stor plass en person tar med sin bil i forhold til en syklist.

      «Jeg kan forstå at noen ganger må veibanen brukes pga at det ikke finnes sykkel eller gangsti, men da har dere å ligge klint inntil den hvite linjen! Alle som ikke gjør dette foresaker farlige situasjoner for seg og andre!»

      Dette er ikke hva Trygg Trafikk eller Veivesenet anbefaler, la oss se hva de sier om dette.
      http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips
      Trygg Trafikk: «Hold så god avstand til fortau eller grøftekanten at passerende biler må foreta en ordentlig forbikjøring.»
      Veivesenet:
      Følg link http://www.vegvesen.no/_attachment/323764/binary/569899
      Trafikkregler for syklister, se under ‘Hvor kan du sykle?’ så ser du et bilde illustrert hvor syklens plassering i veien burde være ca 1 meter fra stripa og forbikjørende skal holde ca 1.5 meter fra syklisten.
      De fleste burde nok heller følge rådene til sakkyndig innstanser som dette istendenfor hjemmesnekra meninger.

      «Nå har nok syklister død i veibanen, er det ikke på tide at dere halv hjernet syklister innser at dere ikke hører hjemme der??»

      Dette var meget ensrettet og lite gjennomtenkt skrevet må jeg si. Det å ferdes i veibanen sammen med andre trafikkanter innebærer alltid en viss risiko både for biler, motorsykler, mopeder, syklister etc, skal man følge en slik tankegang (nok død) så burde man også få vekk kjøretøy som bilene og motorsyklistene da der er mange dødsulykker hvert år i veibanen med disse trafikantene. Syklister er ikke overrepresentert når det gjelder ulykker med andre kjøretøy, nei tvert om, de fleste sykkelulykker er single ulykker hvor andre kjøretøy ikke er innvolvert.

      Når det gjelder der hvor andre kjøretøy er innvolvert, så kan jeg sitere Trykk Trafikk » * 71 % prosent av sykkelulykkene er eneulykker, 26 % er kollisjoner. De vanligste kollisjonstypene er kollisjon med bil på vei inn eller ut fra parkeringsplass, kollisjon med som skal svinge av til høyre, og kollisjon i kryss mellom bilvei og sykkelvei)
      http://www.tryggtrafikk.no/Skader+p%C3%A5+sykkel.b7C_wBDQ0h.ips

      Altså det er ikke syklister som oppholder seg i veibanen med utålmodige bilister bak som det er snakk om her, nei det er snakk om syklister som sykler på enten fortau/sykkel&gangsti eller ett sykkelfelt der flerparten av ulykkene skjer mellom bil og sykkel, altså kryssulykker.

      «syklister innser at dere ikke hører hjemme der??»

      Du har nok din egen agenda på dette ja om hvor ting hører hjemme, men vet du i det hele tatt hva loven sier om hva en sykkel er og hvor den hører hjemme?? Ifølge veitraffikloven så er en syklist en KJØRENDE, og en kjørende skal benytte seg av…ja du gjettet riktig, veibanen. Nå har Norge (og mange andre steder i verden) gjennom årene bygget ut alternative veinett for syklistene for å blant annet øke sikkerheten for syklistene (noe som dessverre ikke alltid er tilfelle når det gjelder sykkelfelt/sykkelgangsti) Men hvis man ser på loven sin definisjon, så er en sykkel et kjøretøy på lik linje med andre kjøretøy (riktignok ett saktegående kjøretøy slik som en moped). Det er også grunnen til at en syklist kan velge (med loven på sin side) å sykle i veien, selv om det skulle være ett sykkelfelt eller sykkel/gangsti ved siden av, det er opp til syklisten selv å avgjøre hva som er forsvarlig og riktig eller ei.

  7. Ken Jonassen sier:

    skadugifaeni Det var litt av ett skittent språk på deg gitt, er ikke lett å ta det du skriver saklig når du benytter deg av banning og personangrep. Du er dømmende og partisk i alt det du skriver og må bare riste på hodet av det. Det er helt greit å være uenig i noe, men dette er ikke måten man fremlegger noe som helst på, tull eller ei!!!

  8. Tilbaketråkk: Jasså, du mener jeg bør sykle på fortauet, ikke i veien? | Morten How Lode

  9. Tilbaketråkk: Noen råd til deg som skal sykle til jobben | Morten How Lode

Legg igjen en kommentar

