Jasså, du mener jeg bør sykle på fortauet, ikke i veien?

Da er du sannsynligvis ikke klar over at det var forbudt å sykle på fortau fram til 1977, og at det den gang ble innført mest med tanke på å beskytte syklende barn.

Kanskje vet du heller ikke at det fremdeles kun er tillatt å sykle på fortau under den klare forutsetning at det er liten gangtrafikk, og at det heller ikke er lov å sykle på fortauet dersom man kan tenkes å være til hinder for de som går der.

20150415 begrenset tilgang til å sykle på fortau

Det finnes ingen slike eksplisitt formulerte forutsetninger for å sykle i veien.

Ønsker du å påby meg å sykle på fortauet?

Da vet du neppe at det har vært foreslått et påbud om å bruke gang- og sykkelveier der slike finnes (spørsmål 77 fra samferdselskomiteen til NTP 2006-2015), men at det ble avslått begrunnet i trafikksikkerhetshensyn.

Du er sannsynligvis ikke klar over at Statens vegvesen vurderer en nyinnføring av et forbud mot å sykle på fortau av hensyn til fotgjengernes sikkerhet og fremkommelighet.

20150415 forbud mot sykling på fortau

Du har neppe fått med deg vegdirektørens beskrivelse av hvem gang- og sykkelveier er bygget for:

20150415 sykkelvegen ikke for alle

..og du er neppe klar over at slik fortau og mange gang- og sykkelveier er anlagt medfører det som oftest mindre fare for ulykke om man sykler i kjørebanen fordi man da er lettere å se, og lettere å forholde seg til for andre veifarende.

Så du mener at jeg ikke har noe på veien å gjøre med sykkel fordi jeg ikke betaler veiavgift?

Da velger du å glemme at «vegavgiften» du betaler heter årsavgift på motorvogn og er en avgift begrunnet i miljøhensyn, ikke en avgift som skal betale for veiene. Du har sannsynligvis heller ikke reflektert over at flesteparten av de voksne syklistene du ser på veien betaler årsavgift for bilen som de valgte å la stå hjemme akkurat i dag.

Vil du ha meg til å ta bussen, sier du?

Hvorfor er ikke du på bussen selv, da? Selv i et kollektiv-eldorado som Oslo er sykkelen både raskere og mer fleksibel for en travel småbarnsfar som skal hente og levere i barnehagen, og som gjerne også har andre ærender jeg må innom på veien til eller fra jobb.

Eller kanskje sitter du på bussen? Da kan du jo takke alle de som heller sykler i dag for at du har fått deg sitteplass.

Mener du at jeg i det minste burde betale i bomringen når jeg sykler?

Da har du ikke forstått at bomavgiftens hensikt ikke er å straffe bilister men å endre folks reisevaner. Har du lurt på hvorfor bilisten ender opp med å betale mens syklisten slipper gratis forbi? Det er fordi det er en tverrpolitisk og trafikkfaglig enighet om at byene tjener stort på at flest mulig velger sykkel når det er praktisk mulig.

Morgenrush i korsgata. Vi er i kø bak en treg bilist.

Så kom deg på sykkelen du også, om du kan! Dersom det ikke er et alternativ, så velg å reise kollektivt eller gå. Har du heller ikke de mulighetene, så nyt kjøreturen i harmoni med de andre på veien, og husk å takke alle som ikke valgte bilen om du skulle være så heldig å finne ledig parkering når du kommer fram.

Noter:

  1. Forslaget om å vurdere forbud mot sykling på fortau stammer fra Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg fra 2014.
Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sykkel. Bokmerk permalenken.

13 svar til Jasså, du mener jeg bør sykle på fortauet, ikke i veien?

  1. @brukveien sier:

    Vegtrafikklovens §3 (favoritten til irritable trafikkterrorister i kommentarfeltene)
    Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

    Du har dokumentert at sykling i veien er nødvendig og ønskelig. Syklister som sykler er derved ikke et unødvendig hinder for andre trafikkanter.

    Som forelder ønsker jeg at barna mine kan bruke fortau og gang og sykkelvei (GSV) som trygg skolevei, enten de går, triller brett, sparkesykler eller sykler.

    Som syklist velger jeg nesten alltid veien fremfor GSV/fortau for å unngå myke traffikanter.

    Som kjørende i veien holder jeg på de rettigheter jeg har som kjørende og syklende. Ikke for å irritere eller hindre, men for å komme tryggest mulig frem.

    • Jan Martin Mathiassen sier:

      Problemet med logikken om «sykling i veien er nødvendig og ønskelig = syklister er ikke unødvendig hinder for andre trafikanter» er at det er ikke så sort/hvitt. Hvis jeg f.eks kjører en gammel buss med dieselmotor fra 1960-tallet, som klarer kun 20-30km/t opp de fleste bakker (som jeg har vært med på til/fra ACR for endel år siden), så er jeg da en «unødvendig hindring» hvis jeg aldri kjører til siden i ny og ne for å slippe køa forbi. Samme om jeg kjører en traktor som har makshastighet på 40km/t på et sted hvor fartsgrensa er høyere, og samme om jeg er bilist som f.eks ligger langt under fartsgrensa, uansett om det er fordi motoren er i nødmodus og ikke lar meg gå fortere, jeg tør ikke kjøre fortere eller jeg tauer noe som gjør at jeg ikke klarer å kjøre fortere.

      Nå kan det diskuteres hvor man skal være til hvilket tidspunkt, men det er en diskusjon jeg rett og slett ikke gidder å delta i fordi det da blir fylt med endeløse hypotetiske scenarioer som «hvis det er gammel bestemor med barnevogn og 10 bikkjer, så…», det jeg vil få frem er bare at selv om man teknisk sett har rett til å være et sted, så betyr det ikke at det er alle andre som må ta hensyn. Det var en artikkel eller et blogginnlegg for litt siden (som jeg ikke husker link til) der det ble sagt at begge sider har noe å forbedre seg på mtp hensyn til hverandre. Bilister kan f.eks ta mer hensyn når de kjører forbi, men syklister kan også ta mer hensyn mtp å slippe forbi. Og da snakker jeg ikke om å slippe forbi med en gang det kommer bilist bak seg, da snakker jeg om at man har begynt å få seg en lang hale.

      Det er faktisk endel bilister som har mista lappen pga de har kjørt langt under fartsgrensene og ikke sluppet forbi innenfor rimelig tid og dermed gjør nettopp dette, dvs de «unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikk», og jeg ser ikke hvorfor syklister skal være spesielle på dette området, selv om de er «nødvendig og ønsket». De har fremdeles sine plikter til å tenke på sine omgivelser og å opptre hensynsfullt osv, akkurat som alle andre.

  2. Dette er et perfekt innlegg å lime inn som svar på dustete aviskommentarer.

  3. Geir Magne Fossmark sier:

    Og for å ytterligere understreke at sykling på fortau ikke anbefales så står det i håndbok 060 at «… av denne grunn vil slik sykling ofte være utelukket i bystrøk.» og at «… ellers må syklingen foregå helt ut på de gåendes premisser. Således er det forbudt å sykle på slik måte at det skapes frykt hos de gående»

    Når til og med NAF skriver at «det er tryggere med effektiv sykling i veibanen enn stor fart på fortau og gangveier» så burde dette ikke være noe diskusjonstema lenger.

    https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/miljo/ta-sykkelen-fatt/

    Forøvrig er jeg enig med Jan Martin Mathiassen i at den man bør/skal slippe trafikken fordi når anledningen byr seg. Min kjepphest er at de bilistene som ikke ønsker å presse seg forbi men ta forsvarlige forbikjøringer bør vi hjelpe så godt vi kan.

  4. Note 1: Du finner en «gammel» versjon av regjeringen.no med dokumentet du refererer til her: http://omega.regjeringen.no/nb/dep/sd/tema/nasjonal_transportplan/ntp-2006-2015/ntp-2006-2015-sporsmal-fra-samferdselsko/2006-2015/ntp-2006-2015-spm-nr-77-veg-gang-og-sykk.html?regj_oss=1&id=415646
    Omleggingen av regjeringen.no er trolig ikke grunnen, snarere at dette dokumentet kan ha blitt slettet i forbindelse med omleggingen. Skal sjekke litt…

    Hilsen en gammal statsbyråkrat som sykler til regjeringskvartalet året rundt – men aldri på fortauet. Og som prøver å være så hensynsfull jeg kan.

  5. Tilbaketråkk: Jasså, du mener fremdeles at jeg bør sykle på fortauet? | Morten How Lode

  6. Tilbaketråkk: Jasså, du mener at jeg må holde fartsgrensen for å sykle i veien? | Morten How Lode

  7. Tom Ivar Horvei sier:

    Glimrende innlegg. Et bittelite tilleggspoeng: Barn, voksne (særlig med øreplugger), hunder og andre følger ikke et linjalrett gangmønster. De går tidvis i sikksakk. Kroneksempelet er person med øreplugger og fleksibelt hundebånd. Konsekvensen av at hunden skjener ut, er at vi syklister plutselig må svinge til siden. Det kan bety utfor en relativt høy fortauskant, og det igjen kan bety veldig uheldig møte med bilist. Selv holdt jeg som gående på å sende en kvinne på sykkel rett i grøfta. Jeg gikk med bråkete trillekoffert, hørte henne ikke komme, og svingte ut for å ikke kjøre over en snegle. Gående og syklende bør med andre ord ikke blandes.

    • Bengt Sviu sier:

      Et problem med å lage brukbar gang- og sykkelvei er at gående i gruppe nesten alltid går ved siden av hverandre. Og oftest gjør de det selv om de ser en sykkel komme. To småunger vil belaste hele bredden, selv om bredden er stor. Dette er sikkert anderledes i Japan, men jeg tror ikke det er realistisk å sykle i moderat fart blandet med gående i Norge.

  8. Frank Edqvist sier:

    Meeeeget bra skrevet. Bare så synd at de som bør lese dette ikke gidder…

  9. Håvard Hollås sier:

    Har ingenting i mot de som sykler på veien, men de som ikke klarer å være en god medtrafikant i veien kan helst slutte å være der. Tenk på hvor utsatte vi er som syklister. Ikke et snev av sikkerhet! Blir du påkjørt bakfra av en bil kan du banne på du skal være heldig om du kommer helskinnet ut av situasjonen. Vær en god medtrafikant, ikke skap kø fordi du ikke klarer å tråkke sykkelen din kjappere en 20 km/t i 60-sonen, helst mens du befinner deg midt i kjørefeltet der du river fram utskriften din fra http://www.lovdata.no. Samarbeid, bruk logisk sans og opphold deg selv der det skapes minst fare for alle. Og om du blir for en ulykke, som i trafikkloven ikke er din skyld, der du havner under et kjøretøy på veien der hvor det også finnes gangfelt, så er det jo godt du har retten på din side, bare hva faen det skal hjelpe om du blir en siklende rullestolbruker for resten av livet.

    • mortenlode sier:

      Selvsagt skal man samarbeide på vegen, men det forsvarer ikke at raske syklister skremmes opp på fortauet. Om folk som sykler i veien virkelig er så blottet for samarbeidsevne som mange virker å tro, så bør de definitivt holde seg langt unna myke trafikanter, og dermed også langt unna fortauet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s