Hvorfor jeg ikke alltid bruker sykkelfeltet

Jeg liker å sykle i sykkelfelt. De har mange fordeler ved seg:

  • De er reservert for syklister. Her skal det ikke være hverken biler, busser eller barnehager på tur.
  • Man har samme rettigheter her, som når man sykler i kjørebanen.
  • Kjøreretningen er klart definert. Det er ingen møtende trafikk i sykkelfeltet.
  • Det er enkelt å svinge ut av sykkelfeltet for å unnvike eventuelle hindringer.

Alt dette gjør at syklende kan holde like høy hastighet som i vanlig kjørebane, og samtidig ferdes litt tryggere. I teorien er altså sykkelfeltet et uovertruffent alternativ hvor man kan ferdes nærmest uhindret, men slik er dessverre ikke virkeligheten:

For sikkerhets skyld hadde sjåføren parkert i sykkelfeltet på motsatt side av veien.

Snø og ski(l)t i sykkelfeltet

Nå sa jeg jo det var en fordel å kunne unnvike hindringer ved å skifte kjørefelt, men ved slike vekslinger har syklisten forståelig nok vikeplikt. Man bør altså både å snu seg, og å gi tydelig signal ved å slippe styret med en hånd.

Konsekvensen av dette er at det på enkelte strekninger vil være sikrere å unngå sykkelfeltet helt!

Vil man øke sykkelfeltets nytteverdi kreves bedre oppfølging av eksisterende lover og regler slik at sykkelfeltene respekteres som bilfri sone. Skal sykkelfeltet brukes hele året må det vedlikeholdes bedre enn nå.

Kunne man i tillegg føre sykkelfelt gjennom kryss ville bysykling blitt tryggere, og mer oversiktlig for alle trafikanter. Dessverre er det ingen tegn til at dette gjøres i praksis, heller ikke i helt nye kryss her i Oslo. Selv ved ombyggingen av Carl Berners plass hvor formålet var å redusere biltrafikken, fikk bilene prioritet foran syklister i selve krysset.

Slik gjør de det i Nederland:

Eksempel på hvordan sikre løsninger med sykkelfelt i veikryss ikke trenger å være spesielt plasskrevende.
Dette innlegget ble publisert i sykkel. Bokmerk permalenken.

8 svar til Hvorfor jeg ikke alltid bruker sykkelfeltet

  1. Tilbaketråkk: Hvorfor jeg ikke sykler på fortauet | Mort

  2. Jo Erlandsen sier:

    Stusset litt på følgende «Man har samme rettigheter her, som når man sykler i kjørebanen.». Dette stemmer vel ikke helt. Når man sykler i sykkelfelt, så har vel ikke biler vikeplikt for deg om de tar av, ettersom det ikke gjelder som feltbytte. Med andre ord, så kan biler kjøre forbi syklister og «kutte dem av» ved å ta av til høyre over et sykkelfelt. Eller har jeg misforstått?

    • mortenlode sier:

      Jeg er ikke sikker. Du har i hvert fall rett i at dette forekommer, og er noe man som syklist må ta høyde for. Dette skjer ikke meg i særlig grad, men mest fordi sykkelfelt forsvinner i veikryss, og fordi (liker jeg å tro) at jeg sykler så fort. 😀

      • Jo Erlandsen sier:

        I kryss er det forsåvidt greit. Jeg tenkte på avkjøringer på flat vei. Da pleier sykkelfeltene å fortsette.
        Dette har ikke kjedd så veldig ofte med meg heller, men det er ganske skummelt når det skjer fordi det skjer ganske brått.
        Jeg får vel bare ta oppfordringen din til følge å sykle enda fortere 🙂

    • Spaceman Spiff sier:

      Du har vikeplikt for de som befinner seg på den veien du svinger inn på. Når du krysser over sykkelfelt for å svinge til høyre, så får du samtidig vikeplikt. Uansett om det kommer som sykkelfelt eller de kjører fra gangfeltet og ut i fotgjengerfelt.

      • mortenlode sier:

        Spiff har naturligvis rett! Ser at det står i §7.3 at «Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.» Dessverre brytes denne regelen ganske ofte (ikke nødvendigvis med vilje!), så jeg tør ikke sykle under forutsetning om at regelen overholdes.

  3. elzapp sier:

    Jo Erlandsen: Jo, jeg tror vikeplikten ved feltskifte gjelder da òg, og om det ikke gjelder, så gjelder trafikkreglene §7.3 «Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.»

  4. Tilbaketråkk: Hvorfor jeg sykler "midt i veien" | Mort

Legg igjen en kommentar

