Hvorfor jeg ikke sykler på fortauet

Trafikkreglene er svært klar på at syklister regnes som kjørende, og at «Kjørende skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg.», men hindrer ikke at enkelte bilister av prinsipp vil jage syklistene ut av veien og opp på fortauet.

Det er lov for syklende å ferdes på fortau, men det knytter seg noen eksplisitte forbehold til dette unntaket: «Sykling på fortau er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.«

Dette forbeholdet er vel begrunnet. Sykling på fortau i hastigheter over gangfart kan i ytterste konsekvens få fatale følger.

Bruker man sykkelen som transportmiddel, er det lite hensiktsmessig å velge å sykle i tilnærmet gangfart så lenge det finnes et bedre tilgjengelig alternativ.

Selv ikke et sparsomt trafikkert fortau er bra dersom man må senke hastigheten til stadighet. Det koster å aksellerere. Det merker man ekstra godt når man har en relativt liten motor. Det er mye mer energiøknomisk å holde jevn hastighet.

Det kan virke som om enkelte av sykkelkritikerene ikke har fantasi til å forstå at sykkelen kan være noe annet enn et leketøy, men den er for meg det primære fremkomstmiddel i hverdagen. Når jeg er ute og sykler, så er det fordi jeg faktisk skal et sted.

Det finnes noen situasjoner hvor jeg velger å sykle på fortauet.

I byen hender det f.eks. at bilkøen står så stille at gangtempo blir raskere enn flyten i trafikken.

Et forsøk på å sykle på fortauet i Oslo.

Når jeg sykler i motbakke med tung last, typisk to barn i tilhenger, er også fortauet et naturlig valg. Da skal fortauet være veldig smalt før jeg velger veien, ettersom jeg holder tilnærmet gangtempo.

I motbakker sykler jeg gjerne på fortau med henger.

Jeg kommer tilbake til hvorvidt jeg bruker gang- og sykkelveg og sykkelfelt i seinere postinger.

Dette innlegget ble publisert i sykkel. Bokmerk permalenken.

3 svar til Hvorfor jeg ikke sykler på fortauet

  1. Tilbaketråkk: Hvorfor jeg ikke sykler på sykkelsti | Mort

  2. Tilbaketråkk: Hvorfor jeg sykler "midt i veien" | Mort

  3. Tilbaketråkk: Jasså, du mener jeg bør sykle på fortauet, ikke i veien? | Morten How Lode

Legg igjen en kommentar

