Syklister som døde i trafikken i 2023

Vegvesenet publiserer ikke detaljerte data om trafikkulykker i 2023 før tidligst mai/juni 2024. Jeg har derfor basert meg på Trygg Trafikks månedlige pressemeldinger, og på medieoppslag. Jeg får ikke meg meg alt som skjer, så jeg er også avhengig av tips dersom det er noe jeg har utelatt. Takk til Joachim Ådnanes for tips om Eina-ulykken.

I år har jeg ikke forsøkt å følge ulykker med små elektriske kjøretøy (les: elsparkesykkel), men det kan være relevant å vite at Trygg Trafikk til og med november 2023 teller 2 omkomne trafikanter i kategorien «andre trafikanter», hvor jeg antar at disse ville bli plassert.

Juni

Lørdag 24. juni kl.11 på Ørlandet i Trøndelag ble en mann funned død ved en sykkel, men politiet ser ut til å konkludere at dette var et sykdomstilfelle.

Onsdag 28. juni kl. 20. skled en 74 år gammel mann på sykkel fra en sti og ut i Gudbrandsdalslågen på Dombås, og ble erklært død på stedet.

August

Fredag 11. 8 i Rognan i Nordland falt en syklende person tilhørende i Saltdal på en gang- og sykkelvei, og døde av skadene på sykehus to dager senere. Syklisten som falt traff murveggen inne i en undergang og fikk omfattende hodeskader i fallet.

Fredag 18.8 kl. 15:45 på Finnsnes i Senja ble en gutt på 6 år påkjørt og drept mens han syklet. Påkjørselen skjedde i et boligområde. Sjåføren kjørte en personbil.

Lørdag 19.8 ca. kl.20 ble en mann i 50-årene funnet hardt skadet i Brufjordvegen i Stavang i Kinn, angivelig etter en singelulykke. Mannen døde bare noen timere senere.

September

Fredag 8.9 kl. 12:30 syklet en 75 år gammel mann utfor veien ved Einastranda i Vestre Toten og døde av skadene, Ingenting tyder på at det var flere involverte i ulykken.

Lørdag 9.9 kl 13:21 døde en 12 år gammel syklende gutt som påkjørt med buss ved Trondheimsveien i Skedsmokorset. Påkjørselen skjedde, såvidt jeg har forstått, ved innkjørselen til en holdeplass for buss og taxi.

Ulykkesstedet sett fra Google StreetView

Oktober

Tirsdag 3.10 ca. kl. 20 ble en 13 år gammel gutt hardt skadet etter en kollisjon mellom sykkel og bil ved Nilsbyen på Byåsen i Trondheim. Han han døde av skadene få dager senere. Gutten som døde var et «unikum på sykkel» med erfaring fra Norgescup og NM i downhillsykling. Kollisjonen skjedde nær et treningsanlegg, og på et sted med 30-sone. Politiet uttaler at «Det kan virke som om syklisten har kjørt inn i bilen bakfra da bilen bremset.«.

Oppsummert

Tre syklende barn på henholdsvis 6, 12 og 13 år mistet livet i 2023. Det er svært uvanlig. Ellers er det totale antallet ulykker ikke unormalt høyt. Alle ulykkene hvor barn døde, skjedde i sammenstøt med motorvogn, de resterende dødsfallenen er singelulykker.

Dette innlegget ble publisert i sykkel, trafikksikkerhet, Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar