Syklister som døde i trafikken i 2021

Statens vegvesen melder om rekordlave dødstall i trafikken i 2021. Jeg har av forskjellige årsaker ikke vært like systematisk som tidligere år med å notere og registrere ulykker fortløpende. Jeg setter derfor stor pris på å bli gjort oppmerksom på feil eller utelatelser.

Statens vegvesen har i sin foreløpige oppsummering av året som har gått tatt med tre dødsfall blant syklende. Den 1. oktober rapporterte vegvesenet 4 døde syklister, men de har altså nedjustert tallet til 3.

Jeg hadde notert meg fire dødsfall fra nyhetene. I tillegg har jeg fått tips om et dødsfall i juni. Hvilke dødsfall som korresponderer til vegvesenets tall vet jeg ikke.

Juni

Torsdag 10.6 kl. 08:52 ble en jente i ungdomskolealder funnet livløs i Herrelva i Telemark. Hun ble fraktet til sykehuset, men livet stod ikke til å reddes. Politiet sier det er sannsynlig at jenta har falt av sykkelen sin og ned i vannet.

Juli

Om ettermiddagen torsdag 21. juli ble en mann i 60-årene funnet i grøfta ved en rundkjøring på Bjørkmyr i Trondheim og erklært død på stedet. Mannen hadde ingen ytre skader og det er ikke mistanke om at andre trafikanter var involvert.

Lørdag 24.7 kl 13:30 ble en 68 gammel mann funnet med store hodeskader på en gang- og sykkelvei på Vollebekk i Oslo. Mannen døde senere på sykehus. Mannen kjørte på en privateid elsparkesykkel da ulykken inntraff.

Mandag 26.7 kl 14:30 ble en mann i 50-årene funnet død i vannet ved småbåthavna på Ørnes i Nordland. «En mann har syklet, havnet i vannet og omkommet«.

August

Søndag 29.8 kl. 09:45 ble en mann i 60-årene påkjørt bakfra og kritisk skadet av en bilfører i 20-årene i en 70-sone mellom Langfjordbotn og Burfjord i Alta i Finnmark. Mannen døde kort tid senere på sykehuset.

Trend

Dette er tiende gangen jeg lager en slik årsoppsummering. Selv om det i år er svært få dødsfall å melde, så skriver Statens Vegvesen at utviklingen i hardt skadde ikke viser samme positive trend. En nedgang i antall dødsfall kan, for alt jeg vet, like godt henge sammen med bedre akkuttmedisin som med en endring i ulykkesrisikoen.

Jeg er glad for at det jobbes med å forbedre innsamling og analyse av ulykker med hardt skadde. Jeg blir meget overrasket om den analysen skulle vise noe annet enn at sikkerheten for de myke trafikantene må prioriteres mye høyere.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar