Hvorfor vintersykling er en fryd

Jeg innser at min twitterstrøm til tider domineres av klager på feilparkeringer i sykkelfelt, hissige bilister, uvettige forbikjøringer og lignende. Det er komfortabelt å skli inn i offerrollen, men er det egentlig synd på meg?

Sannheten er at jeg slett ikke misunner de som sitter i bilen og stanger i køen, og heller ikke de som står i en tettpakket, forsinket buss mellom en dame med kols og en mann med røykhoste.

Jeg sykler ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil! Det er simpelthen det beste alternativet, slik jeg ser det.

Vinterpendling på sykkel i Oslo.

 

Mange lurer på hvordan jeg kan sykle til jobb hele året rundt. De har en rekke innvendinger mot vintersykling:

Er det ikke kaldt?

Nei, ikke nødvendigvis. Det kan være vanskelig å kle seg for sykling om høsten og om våren, men når det er jevne minusgrader er det enklere. Stuper temperaturen under minus 15 er det spesielt viktig med gode sko og votter. Ellers er jeg heller for varm enn for kald når jeg kommer fram. Etter ca. ti minutter kommer det nemlig rikelig med varme fra “motoren”

Er det ikke glatt?

Det finnes gode vinterdekk for sykkel. Med unntak av et billigpar som jeg slet ut på én sesong, har jeg svært gode erfaringer med piggdekk for sykkel. Nokians dekk er ikke billige, men de er svært slitesterke og fester godt på all slags vinterføre. Når det er som glattest ute føler jeg meg tryggere på sykkelen enn til fots!

Jeg bruker sykkeltilhenger for å hente unger i barnehage, og den har ikke piggdekk, men det har ikke vært et problem. Det er bare å tilpasse farten. Det går uansett ikke fort med fullastet henger i motbakke de siste 1,5 km hjem, og vi holder oss på fortau så sant det er fysisk mulig.

Er det ikke mørkt?

Jo, og det er viktig å være synlig i trafikken. Derfor sykler jeg med refleksvest på sekken, slik at jeg er godt synlig for biler som kommer bakfra. Ellers har jeg alltid minst én rød diodelykt bak, og en fantastisk lyssterk (1000 lumens), oppladbar diodelykt foran. Framlykta kostet ca 500 kroner, og må kalles vinterens beste kjøp!

Lykter trenger ikke være dyrt – Jeg har alltid med reservelykter i sekken, og da er enkle diodelykter fra Clas Ohlson til kr 79,- per sett et naturlig valg.

Lykter trenger heller ikke å være kjedelige, det finnes mange spennende muligheter!

På toppen av det hele (no pun intended!) har jeg en hodelykt på hjelmen. Den kan være hendig for å peke på (ikke blende!) medtrafikkanter med vikeplik hvis det virker som om de ikke har fått øye på meg.

Er det ikke tungt?

Det kan være tungt de dagene det overhodet ikke er brøytet, men det er jo et fåtall av vinterdagene. Piggdekk veier også mer, og har høyere rullemotstand enn sommerdekk. Jeg har tidligere brukt en offroad om vinteren. Nå har jeg byttet til en sykkel som har større hjuldiameter og litt smalere dekk. Den har like godt feste, men ruller merkbart lettere.

Går det ikke sakte når det har kommet nysnø?

Det kan godt være, men her i Oslo går alt sakte når det har kommet nysnø. Erfaring viser at om man tar hensyn til ekstra køer og det busskaoset som gjerne oppstår ved stort snøfall, så vil sykkel oftest være det aller beste valget på disse dagene. Dette varierer naturligvis med distansen man skal sykle, men stemmer hvertfall for meg som har ca. 7 km mellom hjem og jobb (1,5 km fra barnehage og hjem).

Ser man bort fra kaosdagene, så tar det fremdeles litt lenger tid på vinteren enn om sommeren. Om jeg bruker 25 minutter til jobb om sommeren, så tar det kanskje 30 minutter om vinteren. De 5 ekstra minuttene skyldes både den økte rullemotstanden, det faktum at jeg ikke vil bli for varm under all vinterbekledningen, og at jeg om vinteren i større grad sykler på fortau.

Det er fremdeles raskere enn å ta bussen.

Er det ikke farlig?

Avhengig av brøyting og føre kan det være vanskligere å slippe biler forbi om vinteren, så da velger jeg oftere fortau. Det er også verdt å merke seg at nesten 100% av bilistene i Oslo kjører fint og tar hensyn. Fartsgrensene i sentrum hvor jeg sykler er lave, og gatene har stort sett god belysning.

Det er vel også bevist at helsegevinsten med sykling er større en risikoen man utsetter seg for? Inaktivitet er farligere enn dette.

Er det ikke dyrt, da?

Vintersykling sliter mye på sykkelen, det er sant. Men så er da heller ikke alternativene til å sykle helt gratis. Jeg bruker ikke en dyr og lett sykkel til vinterføre. Jeg bruker en sykkel som jeg vet jeg har råd til å erstatten når den er syklet i filler etter 3-4 vintre. Dekk, lykter og lås kan jeg flytte over til neste sykkel, og den gamle sykkelen kan brukes til reservedeler for den nye.

Tipper jeg ville kommet ut omtrent likt på pris om jeg hadde reist kollektivt.

Sykler du i veien? Da hindrer du biltrafikken!

Det er alltid noen som påstår dette, men jeg er temmelig sikker på at om flere sykler vil det bli mindre kø. Noen fakta for å illustrere:

  • Når det ikke er kø, er det lett å slippe biler forbi.
  • Når det er kø, går den ofte saktere enn syklistene.
  • Om køen er raskere enn meg, så vil en bil som må vente bak meg svært sjelden måtte vente mer enn 15-20 sekunder, og vil alltid ta igjen køen umiddelbart etterpå. Dette har de aller fleste bilister forstått, og jeg opplever sjelden ubehageligheter.

Oftest er det nok heller en følelse av å bli forsinket framfor en reell forsinkelse. Husk derfor at hver sykkel på veien representerer én bil mindre i køen. Dersom flere sykler blir det færre biler på veiene. Du sitter ikke fast i trafikken, du er trafikken, som det heter.

Ekstra bonus:

  • Om vinteren er det vanskeligere å få trent løping. Sykling på tungt føre er god trening, og jeg får det med meg hver dag!
  • Jeg slipper å vente på buss/trikk i vinterkulda. Det er mye kaldere å stå stille enn å bevege seg. Og så er jo kollektivtrafikken oftere forsinket om vinteren.
  • Det er kjempelett å parkere sykkel om vinteren. Masse ledig plass i sykkelstativene!

Alle som har anledning burde prøve dette! Når jeg til stadighet klager på dårlig tilrettelegging, er det hovedsakelig for å få flere til å sykle. Jeg sykler jo allerede, og har ikke tenkt å slutte med det!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

12 svar til Hvorfor vintersykling er en fryd

  1. Espen D. H. Olsen sier:

    Inspirerende! Jeg har tenkt på vintersykling et par år, men har slått det fra meg av tre grunner. Det ene er kulda. Men: jeg går jo på ski i -10, så hvorfor ikke sykle? Det andre er glatta. Her er jeg nok mer bekymra enn kulda, men har jo ennå ikke sett en vintersyklist tryne. Det tredje er kona som har lagt ned veto, for hun vil ikke ha en invalid mann. Skal vise henne innlegget ditt. Kanskje jeg får henne på gli. Noen andre tips til å få opphevet vetoet?

    • mortenlode sier:

      Kjekt å høre!

      Dette er kanskje ikke det beste tidspunktet å ta opp vintersykling med kona, med tanke på den triste saken med Jeff Mwangi, men man er jo aldri helt sikker i bil heller. Jeg har en kone som hver dag ber meg «sykle forsiktig». Jeg har også tre små jenter som jeg svært gjerne vil komme hjem til. Så lenge jeg sykler passivt, og er synlig i trafikken, så mener jeg at det er forsvarlig. Nå må det sies at jeg vinterstid kun sykler i byen, og ikke langs landevei.

      Kulda på ski vs. sykkel er en nokså lik utfordring, men på ski bruker man mer av hele kroppen, og på sykkel blir det litt mer chill-factor fra vind, så man må kle seg litt bedre for sykling.

      Glatta er virkelig ikke noe problem, det mener jeg seriøst. Pigg gir ikke samme feste som man har på sommeren, man er nødt til å bruke hodet, men det er mye, mye bedre enn f.eks. å gå.

      Usikker på hvilke argumenter som fungerer på din kone, men dersom er i tidsklemma så er det jo et poeng at man bruker pendlertiden til å trene. Om du normalt ville kjørt bil, blir den ledig. Om du normalt ville tatt kollektivtransport, blir du blir mindre påvirket av tog/tbane/buss-forsinkelser og/eller trafikkork.

      Personlig blir jeg gretten om jeg ikke får rørt nok på meg. Det er godt for mitt ekteskap at jeg får ut litt energi på sykkelen. Det gjelder året rundt. Med økende antall barn har behovet for å trene steget, ikke sunket. Sover også bedre da.

      Ellers er kvinnen lunefull, så jeg kan bare ønske lykke til. 🙂

    • Tryning på is er jo likevel bedre enn tryning på asfalt, om det skulle skje. Null skrubb.

  2. Anders sier:

    Takk for en svært god sak om vintersykling! Jeg går god for hvert eneste lille punkt her. Har syklet helårs nå på tredje året og kan ikke tenke meg noe annet. Kona sier «Kan du ikke ta bilen eller bussen idag, da?» på ille dager, men jeg svarer spontant «-Hvorfor (i all verden skal jeg) det!?»

    Kvitterer på at lys er svært viktig, har merket stor forskjell på før og etter jeg skaffet meg samme forlykt som deg. Setter den på blink og opplever at jeg blir sett på en helt annen måte. Også av fotgjengere på fortau med propper i ørene og ryggen mot meg. De ser meg komme og lar meg slippe forbi uten at jeg kommer brått på dem eller må bruke pling eller tut. Dessverre avtar denne effekten når solen nå stiger på himmelen og mørket må vike.

    Og tut, ja! Hvilken tut! Syklet bak en kar som hadde denne her:
    http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=air+zound
    Jeg måtte bare ha – og har nå montert denne. Drives av trykkluft og sørger for at du kan sette biler, busser og trailere på behørig plass hvis de prøver å kjøre deg ned. NB: Denne gir så høy lyd at jeg kun bruker den en sjelden gang i blant! Men den har uten tvil en sikkerhetsmessig gevinst!

    Mitt gyldne tips til vintersykling er: Billig sykkel / dyre dekk!

    Og til sist, en fantastisk psykologisk effekt av å komme frem fit for fight, enten det er på jobb eller hjem til familien. Frustrasjoner og stress legges bak deg, lungene blir som nye og psyket friskt som en vårblomst i mai! Yess!

  3. Jo Erlandsen sier:

    Er ikke den fremlykta i kraftigste laget? Blender du ikke motgående trafikk med den?

  4. Geir Fodstad sier:

    Hei!

    Bra innlegg! Jeg har nå syklet til jobb hele vinteren de siste 6-7 årene og etter hvert som man lærer seg noen bekledningstriks har man det jo i det store og hele behagelig ned til 10-15 minus. Det eneste jeg fremdeles sliter litt med er å holde fingrene varme når det går under 8-10 minus. Har prøvd en god del forskjellig, og bruker nå en «vott-i-vott» løsning fra Bergans. Det fungerer bedre enn mye annet, men jeg sliter fremdeles når gradestokken går under minus 10. Noen tips?

  5. Tilbaketråkk: Grunnleggende tips for vintersykling | Morten How Lode

Legg igjen en kommentar