Få selvkjørende teknologi ut på veiene!

Å ha med en sikkerhetsjåfør i selvkjørende biler er et feilgrep. For å få selvkjørende teknologi ut i vanlig trafikk i stor skala finnes det en langt bedre måte.

Det er mange forbrukere som er skråsikre på at selvkjørende teknologi kommer til å overta på veiene innen få år, og det er kanskje forståelig så mye som dette markedsføres av enkelte bilprodusenter og teknologiselskaper.

Jeg er svært opptatt av trafikksikkerhet, men selv om det argumenteres med at en selvkjørende bil vil kunne kjøre bedre enn en menneskelig sjåfør er jeg skeptisk til en utrulling av robotbiler på veiene.

Produsentene vil forståelig nok komme videre fra utvikling til salg, men skal man ha fokus på sikkerhet bør ikke produsentene få diktere hvordan denne teknologien introduseres i vanlig trafikk.

Teknologien som utvikles har et enormt potensiale for å gjøre trafikken sikrere, men den tryggeste måten å gjøre det på er kanskje ikke den mest populære.

Å ha med en menneskelig sikkerhetssjåfør i en bil som kjører selv er et feilspor. Det må gjøres helt motsatt! Det smarteste er å ha med en automatisk sikkerhetssjåfør i en bil som kjøres av et menneske.

Dersom man har en automatikk som man mener forstår trafikken bedre enn et menneske er det ingenting i veien for å bruke den som en slik alltid tilstedeværende sjåførskolelærer.

Er teknologien virkelig pålitelig kan den også gis myndighet til å sanksjonere dårlige sjåfører. I første omgang kan det for eksempel dreie seg om å nekte sjåføren å kjøre videre, eller gi en slags form for tidsstraff.

Etterhvert kan kanskje bøter, prikker i førerkortet eller anmeldelser med vedlagte elektroniske bevis bli aktuelt.

Dersom dette rulles ut i stor skala vil det kunne gjøre trafikken svært mye sikrere allerede før vi har en eneste selvkjørende bil på veiene.

De sjåførene som fremdeles kjører etter f.eks. et tiår med et slikt sikkerhetsregime vil etterhvert sette en mye høyere standard for hva en selvkjørende robot-bil må kunne prestere.

Samtidig vil alle sjåførene få en personlig erfaring med hvor god eller dårlig teknologien er til å vurdere trafikkbildet korrekt og sikkert. Dette vil gi et svært godt grunnlag for å demokratisk kunne vurdere hvorvidt det noensinne vil være trygt å slippe selvkjørende biler ut på veien på egenhånd.

Dette innlegget ble publisert i trafikksikkerhet og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar