Noen råd til deg som skal sykle til jobben

I disse dager sparkes årets sykle til jobben-aksjon igang. Fra arrangørens side settes fokus på folkehelseeffekten av at flere sykler, og på den norske hverdagssyklisten. Fra andre hold problematiseres syklende som et farlig innslag i trafikken.

20170421 problematisert syklist fra filmavisen i 1953

Farlig syklist (bilde fra filmavisen 1953)

Nå utgjør heldigvis folk som sykler i svært liten grad en trussel for andre, men man skal naturligvis vise hensyn til sine medtrafikanter. Samtidig må man også ha sin egen sikkerhet og fremkommelighet i tankene. Her følger derfor noen velmente råd fra meg.

Dersom du sykler i byen bør du bare unntaksvis sykle på fortauet

Fortau er forbeholdt gående, og det er kun lov til å sykle der dersom gangtrafikken er lav og du ikke er til bry for de gående. Dette utelukker ofte sykling på fortauet i bystrøk. Med byens moderate fartsgrenser går det som regel greit for en voksen syklist å holde seg på veien, og jo flere som sykler der, desto tryggere føles det å slenge seg med.

20160601 sykkelføremelding sommer

I Bygater er det ofte uproblematisk å velge veien framfor fortauet

Som en ekstra bonus slipper du å forsere kantstein ved hvert eneste kryss. Dette vil sikre deg langt bedre flyt, og det er sannsynligvis tryggere også. Syklende som kommer fra fortau er en vesentlig stressfaktor for bilførere. De fleste opplever det som langt enklere å forholde seg til en syklist som holder seg konsekvent i kjørebanen.

Gang- og sykkelvei er ikke rett plass for alle som sykler

Gang- og sykkelvei, populært kalt sykkelsti, byr ofte også på vesentlig redusert fremkommelighet sammenlignet med kjørebanen. Som på fortau må man senke farten og holde god avstand når man passerer gående. Dette gjelder særlig ved passering av barn.

20150813 påregnelig trafikk på gang- og sykkelvei

På gang- og sykkelvei må man ta hensyn til at veien skal deles med blant annet barn.

Statens vegvesen sier at gang- og sykkelvei er bygget for hastigheter opp mot 20 km/t. Siktforhold, vikepliktsregler, trasé og underlag tilsier ofte at hastigheten på gang- og sykkelvei må holdes nede selv når du tilsynelatende har den helt for deg selv.  Det finnes lokale variasjoner her, men det betyr også at mange steder vil forsvarlig fart på gang- og sykkelveien måtte være langt lavere enn 20 km/t.

For en del spreke sykkelpendlere, og sikkert også for mange som bruker elsykkel vil det slike steder være mest naturlig å velge å sykle på veien.

20160523 sykkelføremelding grønt

Det er lov å sykle på veien, og det er lov til å bruke kollektivfeltet, som her på bildet.

Er biltrafikken så hissig at du ikke våger noe annet enn å holde deg på gang- og sykkelveien? Da er du pent nødt til å sykle rolig og ivareta fotgjengernes sikkerhet, nøyaktig slik som bilistene burde ha kjørt rolig og ivaretatt din sikkerhet om du hadde valgt å sykle på veien.

Stans for rødt lys og slipp fotgjengere over gaten

Både når du sykler og når du kjører bil har du lite å tjene på å bryte trafikkreglene. Du tåler å vente litt, og det at du stanser gjør livet mye lettere for alle som er ute og går.

20150409 syklister i sykkelboksen i torggt

Stans for rødt lys. Ingen har vondt av å stå og vente til lyset skifter

Se positivt på det; For deg som sykler kan røde lys eller en stans foran et gangfelt med kryssende skolebarn være en kjærkommen anledning til å få igjen pusten.

Bruk den mest hensiktsmessige delen av veien

Når du sykler på veien må du holde forsvarlig avstand til fortauskanten, parkerte biler og andre hindringer som måtte befinne seg på høyre side av veien.

20151028 ny asfalt i sporveisgata gjør den mer attraktiv å sykle i

Når flere syklister våger seg ut på veien føles det tryggere.

På samme måte som busser og drosjer ikke er påbudt å bruke kollektivfelt der de finnes, er heller ikke syklende påbudt å bruke sykkelfeltet. Så lenge du overholder din vikeplikt ved feltbytte, står du fritt til å velge den plasseringen som til enhver tid ivaretar din egen og andres sikkerhet på best mulig måte.

Ikke vær redd for å kreve din plass. Her er det viktig å ha veitrafikklovens §3 klart for seg:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

Du skal altså ikke unødig hindre eller forstyrre biltrafikken, men trenger heller ikke engste deg om dine motoriserte medtrafikanter må vente noen sekunder for at du skal få komme deg trygt fram.

Du er også en del av trafikken når du sykler, og da har heller ingen andre rett til å unødig hindre eller forstyrre deg.

I en travel by ville du uansett sannsynligvis ha forstyrret trafikken langt mer om du kjørte bil enn du gjør når du sykler.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sykkel og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s