Sykkelvaner på vestlandet

Sentio har i 2014 og 2016 utført spørreundersøkelser for SINTEF om sykkelvaner på vestlandet (Statens vegvesens region vest). Publiseringen av den siste undersøkelsen har denne uken ført til nyhetsoppslag og tv-innslag (Rogaland, Hordaland) om at det nå er færre som sykler på vestlandet enn tidligere.

Det er forsåvidt korrekt at undersøkelsene viser dette, men prosenttallene som gjengis kan være noe villedende.

Noen tall oppgis i prosent av alle som ble spurt, andre er prosenter av alle som syklet minst en gang siste året, noen prosenter er andel av dem som hadde syklet dagen før de ble spurt, og noen tall er prosenter av de turene som de som syklet dagen før de ble spurt hadde utført. Når dette ikke kvalifiseres blir det ikke så lett å henge med!

Her følger et kort forsøk på å oppklare tallene (med forbehold om regne- og tastefeil):

Hvor mange av de spurte hadde syklet minst en gang siste året?

  • Vestlandet totalt: 57% (-1% fra 2014)
  • Stavanger: 66% (som i 2014)
  • Bergen: 48% (-3% fra 2014)

Hvor mange av de spurte syklet minst en dag i uka (i perioden midt i mai til seint i juni)?

  • Vestlandet totalt: 34,8% (-0,7% fra 2014)
  • Stavanger: 44,9% (-2% fra 2014)
  • Bergen: 25,4% (-4,2% fra 2014)

Hvor mange av de spurte syklet 5 dager i uka eller mer (i perioden mellom midt i mai til seint i juni)?

  • Vestlandet totalt: 10,3% (-0,7% fra 2014)
  • Stavanger: 15,2% (-1,3% fra 2014)
  • Bergen: 5,3% (-2,4% fra 2014)

Hvor mange av de spurte brukte sykkel om vinteren? (NB: Ingenting om hvor ofte de sykler)

  • Vestlandet totalt: 14,3% (+1% fra 2014)
  • Stavanger: 22,4% (+2,7% fra 2014)
  • Bergen: 7,7% (-1,5% fra 2014)

12 % av alle de spurte hadde syklet en eller flere turer dagen før spørreundersøkelsen (Stavanger 15,2%, Bergen 6,7%). Hvor mange prosent av disse turene følte de seg ganske, eller svært trygge på?

  • Turer på hele vestlandet: 82% (+6% fra 2014)
  • Turer i Stavanger: 87% (+3% fra 2014)
  • Turer i Bergen: 76% (+9% fra 2014)

Jeg vet ikke om alle disse endringene som er statistisk signifikante, men det er snakk om store undersøkelser og trenden er overraskende. I 2014 og 2016 ble henholdsvis 7935 og 8821 intervjuer utført. Her finner du hele kildematerialet:

http://www.sykkelbynettverket.no/fag/faglitteratur/sykkelbyundersokelser/

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sykkel og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Sykkelvaner på vestlandet

  1. Kjell Eirik sier:

    Fint blogginnlegg! Merkelig trend når alle spørsmål viser tilbakegang utenom siste spørsmålet om hvorvidt man føler seg trygge på sykkeltur dagen før undersøkelsen (om man syklet dagen før). Men spørsmålet har jo relativt lav sannsynlighet for å treffe noen som syklet en tur dagen før. Om vi antar at de som syklet minst en tur i året (48%) som ikke syklet så ofte at de sykler minst en gang i uken syklet i gjennomsnitt 3 turer i året, at de som syklet minst en tur i uken og ikke syklet 5 eller flere turer i uken, og at de som syklet 5 eller flere turer i uken syklet i gjennomsnitt 6 turer i uken så er det såvidt jeg kan skjønne ca 2% sannsynlighet for at vedkommende som spørres i undersøkelsen syklet en tur dagen før. Dvs 140-150 av de 8000 i undersøkelsen syklet en tur dagen før. At en økende andel da føler seg ganske eller svært trygge i et relativt lite utvalg sier kanskje noe (mest) om at reduksjonen i antall syklende i alle kategorier er relatert opp mot at en ikke føler seg trygg i trafikken. Dvs de som føler seg utrygge lar være å sykle og en «hard kjerne» som føler seg trygg sykler fortsatt?

    • mortenlode sier:

      Takk! Tallene sier ikke alt, men dine tolkninger virker plausible.

      Selv har jeg tenkt at det verste må være å ha en relativt lav total andel av folk som syklet, men at nesten alle disse sykler mange ganger i uka. Det betyr vel definitivt at det bare er entusiastene som er igjen,mens alle andre har gitt fullstendig opp å sykle.

      Det siste tallet, altså om trygghetsfølelsen, sier mest om at folk velger å sykle der hvor de føler seg tryggest, og ikke så mye om hvorvidt det finnes gode veier å sykle til steder hvor folk ønsker å sykle.

      Nå inneholder spørreundersøkelsen også noen flere oppfølgingspørsmål om hva folk kunne ønske seg mer av, men jeg har ikke finlest alt sammen. Det er uansett en ganske liten andel av de spurte som har svart på dette.

      Det er fristende å spekulere i hvorfor trenden er negativ, men det blir bare gjetning. Kan det være at kollektivtilbudet har blitt bedre (bybanen i Bergen, f.eks.), eller at alle elbilfordelene gjør at flere kjører korte turer som ellers ville vært naturlige å sykle? Eller blir vi rett og slett latere og mer bedagelige?

  2. Frode Hofset sier:

    Når på året er undersøkelsen utført ?
    Hvilke værkriterier er lagt inn i spørreundersøkelsene?
    Undersøkelser som er blitt gjort om vinteren eller i regnværsperioder
    Ganske misvisende når spørsmålet er
    ‘Syklet du i går’

    • mortenlode sier:

      Spørreundersøkelsen er gjennomført fra midt i mai til seint i juni både i 2014 og 2016, altså i det som mange kaller sykkelsesongen. Været burde jevne seg noe ut over perioden, selv om det naturligvis ikke er helt det samme været fra år til år.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s