Syklister som døde i trafikken i Norge i 2012

I databasen til Statens Vegvesen finner jeg 12 ulykker hvor syklisten omkom i 2012. Trygg Trafikk rapporterer 13 døde syklister i 2012, men jeg har ikke nå i ettertid klart å finne ut hvilket ekstra dødsfall de teller med. Jeg har søkt litt i nettaviser for å finne noen flere detaljer om hver enkelt dødsulykke.

April

  • Tirsdag 3. april, ettermiddag: En 44 år gammel mann ble påkjørt bakfra og drept mens han syklet i Bukkesteinstunnelen i Lyngdal. Den 22 år gamle bilføreren forlot åstedet, men meldte seg siden for politiet. Bilføreren ble dømt for uaktsomt drap.
  • Lørdag 7. april, morgen: I Sokndal ble en 90 år gammel mann påkjørt og dødelig skadet av en 18 år gammel bilfører som kjørte i samme retning. Ulykken skjedde i dagslys på tørr veg og under gode siktforhold. Politiet mente at bilisten ikke hadde noen skyld i ulykken.
  • Søndag 19. april, ettermiddag: En 67 år gammel mann ble påkjørt bakfra og dødelig skadet av en 52 år gammel bilfører ved Skjønnerød i Våler. Det var dagslys, god sikt og tørr, bar veg da syklisten ble påkjørt. Den 53 år gamle bilføreren ble dømt for uaktsomt drap.

Mai

  • Onsdag 23. mai, ettermiddag: En 71 år gammel mann veltet på sykkelen og døde av skadene i Nordåsveien i Oslo. Det var ingen andre involvert i ulykken.
  • Torsdag 24. mai, kveld: En 65 år gammel mann døde etter å ha syklet i eller falt over et rekkverk og ut av Mogervegen i Gran. Det var ingen andre involvert i ulykken. Jeg har ikke funnet noe om denne saken andre steder enn i vegvesenets database.
  • Tirsdag 29. mai, kveld: En 45 år gammel kvinne som syklet i et følge med mange andre syklister kolliderte med en traktorfører som kom kjørende i motsatt retning. Kvinnens liv stod ikke til å redde. Gruppen av syklister kom fra Bergen Cycleklubb og ulykken skjedde på en smal og kronglete vei i Os. Politiet mente at traktorføreren ikke kunne klandres for ulykken.

Juni

Juli

  • Torsdag 5. juli, dagtid: En 66 år gammel mann på sykkel kolliderte med en 22 år gammel bilfører på Nordre torv på Hønefoss. Mannen svingte av mot venstre fra et sykkelfelt og inn i et gangfelt. Der kolliderte han med bilføreren som kom kjørende i samme retning. Det var dagslys og god sikt da kollisjonen skjedde.
  • Lørdag 14. juli, kveld: En 25 år gammel tricksyklist fra Estland forsøkte å sykle ned en lang trapp ved Skatt Øst i Bjørvika. Han falt og pådro seg alvorlige hodeskader som han senere døde av. Mannen brukte ikke hjelm.

Oktober

  • Torsdag 18. oktober, morgen: En 46 år gammel kvinne som syklet på fortauet langs ring 2 ved Ullevål sykehus kolliderte med en syklist som kom i motsatt retning på fortauet. Hun falt med overkroppen ut i kollektivfeltet og ble truffet av en buss og drept. Den 34 år gamle mannen som kolliderte med henne på fortauet ble tiltalt for uaktsomt drap, men frikjent. Han ble dømt til å betale oppreisning til kvinnens etterlatte. Kollisjonen skjedde på en del av hovedsykkelveinettet i Oslo, men strekningen mangler tilrettelegging for syklende.

November

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

3 svar til Syklister som døde i trafikken i Norge i 2012

  1. Einar G. sier:

    Hei!

    Hvorfor dukket denne opp nå? Tok litt tid før jeg skjønte det var for 2012.

    mvh Einar

    • mortenlode sier:

      Ja, jeg jobber meg bakover i tid. Har (forhåpentligvis) skrevet ferdig 2016-versjonen, men avventer publisering til vi runder nyttår. Mens jeg var i siget, ble jeg nysgjerrig på tidligere år og tok tak i det når jeg så at jeg klarte å finne informasjon relativt greit. Hadde jeg hatt tid og kapasitet skulle jeg tatt tak i alle ulykker med alvorlig skade også, men det blir straks mye mer utfordrende. Kikket på dette i 2014 og konkluderte at den jobben blir i drøyeste laget for en amatør i tidsklemma.

  2. Einar G. sier:

    Eller jobber du deg bakover i tid?

    E

    15. desember 2016 kl. 10.50 skrev Einar G. :

    > Hei! > > Hvorfor dukket denne opp nå? Tok litt tid før jeg skjønte det var for 2012. > > mvh > Einar > > > 13. desember 2016 kl. 21.09 skrev Morten How Lode <

Legg igjen en kommentar

