Wettre-Jonsens massive støtte

Politimannen Stig Wettre-Johnsen gikk tidligere i uken ut i Budstikka og advarte syklister mot å bli så opphengt i jakten på Strava-rekorder at de glemmer sitt ansvar i trafikken.

Det er forsåvidt et godt råd mot noe som kanskje ikke årsak til det store antallet sykkelulykker, men likevel utrivelig nok til å kunne kommenteres.

Artikkelen i Budstikka trekker fram en ugrei hendelse fra gang- og sykkelveien i Sandviksveien, et sted som åpenbart er lite egnet til å jakte på rekorder.

Men så sier Wettre-Johnsen også at “Vi kan ikke godta at noen legger treningsstudioet sitt midt i trafikken”. Det får enkelte sykkelmosjonister til å steile.

Wettre-Johnsen holder på sitt og sier han aldri har fått så mye støtte i en sak før. Kanskje sikter han til facebook-kommentarene, der hvor enkelte gikk “så langt som til å oppfordre bilister til å «meie ned» syklister”?

Jeg tok en kikk i Budstikkas eget kommentarfelt for å se hva slags støtte Wettre-Johnsen fikk der. Her er noen utvalgte kommentarer, løselig oppsummert av meg (mine kommentarer i kursiv):

  • Marianne mener det ikke burde være lov å sykle i veibanen. Hvordan dette løser problemet for barna på gang- og sykkelveien langs Sandviksveien er noe uklart.
  • Lilly lurer på hvorfor politiet ikke bøtelegger syklende som ikke bruker gang- og sykkelveien der hvor hun kjører. Var ikke problemet nettopp at raske syklister ikke hadde noe på gang- og sykkelvei å gjøre?
  • Bård mener syklister i veien må «holde fartsgrensen» eller alltid ligge helt til høyre, uansett. Dette er ikke helt i tråd med hva Trygg Trafikk anbefaler, men…
  • Lars-Erik mener folk som beveger seg sakte og som han ikke kommer forbi bare tenker på seg selv, og dermed burde bøtelegges. Protip, Lars-Erik – ikke ta med deg den holdningen dersom du har tenkt å sykle på gang- og sykkelvei.
  • Robert mener at det er greit at syklende bryter fartsgrensen i kjørebanen, så lenge de ikke ligger under fartsgrensen. Da må de bruke fortauet. Wettre-Johnsen blir nok glad for at du sykler i 29 km/t på fortauet, Robert. Eller i 39, eller 49…
  • Knut-Erik mener at å mosjonere med sykkel på vei er like unaturlig som å trene spydkast på torget. ..eller å kaste dart-piler på et sted hvor det serveres alkohol – ingen ville finne på sånn galskap, eller hva?
  • Petter synes at syklende som trener i motbakke burde fratas sykkelen. Oslo Bysykkel har kommet langt på dette området, Petter. Fint at du gir dem moralsk støtte.
  • Tom Arill mener at syklister i gruppe burde sykle på gang- og sykkelveien. Wettre-Johnsens budskap virker noe vanskelig å få grep på for enkelte av kommentatorene. Det begynner å tegne seg et slags mønster…
  • Carl-Henrik er klar på at Politiet bør parkere syklister og rulleskigående og fortelle dem hvor de hører hjemme! Dessverre er han svært diffus på hvor dette faktisk er. Om jeg skal begi meg til å gjette, vil jeg tro at essensen er “ikke i veien for meg!”.
  • Øystein kan fortelle at han ønsket å kjøre forbi en stor gruppe syklende på en vei med midtdeler og autovern med et kjøretøy som har et «lufthorn». Jeg håper Øystein aldri får seg sykkel med AirZound og begynner å sykle på gang- og sykkelveier eller fortau.
  • Øystein B tar til orde for hormonbehandling av syklister. Som om ikke medikamentbruken var drøy nok i sykkelsporten? Eller sikter han til kjemisk kastrering, kanskje?
  • Per Otto skriver at syklister hører hjemme på gang og sykkelvei, så det må man ikke klage på. Hvorvidt det er en løsning på problemet artikkelen omhandler kan vel diskuteres.
  • Hvis syklende kan trene på veien, må bilister få kjøre rally der, mener Svend Robert. Rally i 40 km/t i 50-sonen er helt greit for meg, Svend Robert!
  • Arne kommer med oppfordringen “Del ikke veien med syklister, men vis dem hvor sykkelstien er”. Ja, det er åpenbart at de som har bygget gang- og sykkelveiene for hastigheter opp mot 20 km/t ikke har samme grad av bakkekontakt som deg når de minner om at hastigheter ut over det gang- og sykkelveien er bygget for kan medføre fare.
  • Reidar fastslår at en syklist som har syklet på veien i 30 år uten å ha vært i klammeri med loven noen gang åpenbart er en kamikazesyklist som ikke har forstått gang- og sykkelveiens mer utvidede misjon. ..så gang- og sykkelvei er altså et fremkommelighetstiltak for biltrafikken? Det var det jeg visste!
  • Knut skriver om hvordan syklister er i veien for ham hele tiden. Dessuten har han lest om en syklist som ble sint en gang to fotgjengere var i veien for ham. Dette gjelder dermed alt for mange syklister. Ja, tenk om folk kunne være litt mer tålmodige med sine medtrafikanter. Det hadde vært noe!

Uten at jeg har gått vitenskapelig til verks her, så virker det som om den massive “støtten” i ganske stor grad gjelder folk som vil ha syklister ut av veien. De færreste av kommentarene dreier seg om hvorvidt det er et problem for gående at folk sykler på fortau eller på gang- og sykkelvei.

Bensin på bålet, nok en gang, altså.

Kanskje blir det også bare verre av at jeg nå skriver dette, men hjelper det å bare tie? Det er jo ikke greit at folk vil ha syklister ut av veien, heller!

Damned if you do, damned if you don’t.

Damn!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sykkel og merket med . Bokmerk permalenken.