Myte: Folk som blir skadet på sykkel har seg selv å takke

Særlig hvis de ikke brukte hjelm, ikke sant?

Når ulykkestall siteres, legges det ofte vekt på hvor stor andel av sykkelulykkene som er singelulykker, altså ulykker hvor ingen andre trafikanter var involvert.

Men blir folk virkelig en gjeng håpløse kløner bare de setter seg på en sykkel? Kanskje ikke i større grad enn når de setter seg i bilen;

Hver dag rapporteres 160 bulkeskader på parkerte biler til forsikringsselskaper. Når slikt skjer med bil, så svir det altså i lommeboka, mens når det skjer med sykkel ender man kanskje opp med et sviende skrubbsår.

For som oftest er det bare småskader det er snakk om.

Hva så med de mer alvorlige ulykkene, slik som kollisjon mellom bil og sykkel?

Sykkelhjelm er ikke laget for å beskytte i denne typen sammenstøt, selv om den nok kan bidra positivt hvis du har tilstrekkelig flaks. Jeg ville naturligvis foretrukket å ha på meg sykkelhjelm om jeg ble påkjørt med bil, men så ville jeg også foretrekke å være ytterligere utstyrt i øyeblikket, om det var så enkelt at jeg kunne bestemme det på forhånd.

20150614 rustet_crop

En godt utrustet syklist i Dronning Eufemias gate i Bjørvika

For enkelte typer sykling er det ikke nødvendigvis uansvarlig å sykle uten hjelm, men mange henger seg opp i at uansett hvor rolig man sykler, kan det alltid komme en fyllekjører, eller en bil som av andre grunner er ute av kontroll.

Det er noe av et mysterium hvorfor man begrenser dette argumentet til bare å gjelde når man sitter på en sykkel. Hvorfor ikke også når man ellers sitter, står, jogger eller går? Det er jo ikke engang nødvendig å begrense seg til trafikken:

This slideshow requires JavaScript.

Alle disse 10 eksemplene er hentet fra 2015. De var ikke vanskelige å finne.

Jeg har heldigvis bare slått hodet skikkelig i én eneste trafikkulykke, og da satt jeg i en bil1. Naturligvis har jeg bare meg selv å takke for at jeg da ikke brukte hjelm!

Noter:

  1. Bil som kjørte på forkjørsvei ble påkjørt og totalvraket av eldre bilist som mente å huske at han ikke hadde hatt vikeplikt sist han kjørte der. Ingen alvorlige personskader.
Dette innlegget ble publisert i sykkel, sykkelmyter og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Myte: Folk som blir skadet på sykkel har seg selv å takke

  1. Tilbaketråkk: Myte: Folk som sykler er en ensartet gruppe | Morten How Lode

Legg igjen en kommentar

