Myte: Et påbud om sykkelhjelm er en effektiv måte å redde mange liv på

Trygg Trafikk jobber jobbet inntil nylig for at sykkelhjelm skal bli påbudt i Norge. Tanken er at jo flere som bruker hjelm, desto færre hodeskader, og jo færre skader, desto tryggere å sykle.

Nylig kunne vi lese at antall skader hos barn er nesten halvert etter at påbud om sykkelhjelm for barn ble innført i Sverige. Påfallende nok har antall skader hos barn i Danmark falt mer på samme tid, enda de ikke har noe påbud om sykkelhjelm.

På tross av påbudet er heller ikke andelen hjelmbrukere i Sverige særlig imponerende. Det er langt vanligere å sykle med hjelm i Norge.

Så hvor mange redder man med et påbud? New Zealand har for eksempel ikke sett noen nedgang i hodeskader:

20160418 ikke færre hodeskader med påbud

Fra Morgenbladets «Sykkelhjelm, en norsk helligdom«. Forskerens fulle navn er Dorothy Parker.

 

Forskning viser også at sykkelandelen synker ved innføring av hjelmpåbud. Trygg Trafikk forsvarer forsvarte seg med at denne effekten er forbigående, men i Australia har andelen fremdeles ikke kommet opp på det nivå som var for over 20 år siden.

En slik reduksjon i fysisk aktivitet vil, på befolkningsnivå, koste liv.

Færre syklister på veiene gjør at bilførere blir mindre vant til å forholde seg til folk som sykler. En lavere sykkelandel gir også en høyere andel bilbruk, noe som slår negativt ut på sikkerheten for de resterende syklistene.

Mye tyder på at når antallet syklende går ned, så stiger risikoen for den enkelte syklist.  På samme måte som frivillig hjelmbruk kan øke sikkerheten for den enkelte, så vil et påbud om sykkelhjelm kunne øke risikoen for alle som sykler.

Transportøkonomisk institutt har sammenfattet flere faktorer ved hjelmbruk og sett på tilgjenglig forskning i sin trafikksikkerhetshåndbok. Der konkluderes det med at det er lite sannsynlig at nytten av et sykkelhjelmpåbud er større enn kostnadene.

Oppdatering 7. mai 2016: Trygg Trafikk sier nå at de ikke lenger jobber for et påbud om sykkelhjelm.

 

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sykkel, sykkelmyter og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s