Hvorfor jeg ikke ler når det fleipes med å skade eller skremme syklister med bil

Programlederen i Nitimen på NRK P1 spøkte med å ta syklistene med døra, for å rydde opp langs veiene. Det var etter at han hadde sagt (i en jovial tone, visstnok) at de allerede var sikre på at de mislikte folk som sykler om vinteren, og at de nå var i ferd med å begynne å mislike folk som syklet resten av året også.

Ikke alle syntes dette var så morsomt.

Syklister er en utsatt gruppe. Det finnes alt for mange som retter sitt hat mot syklistene. Det er ikke så mange av dem som er villige til å «ta noen med døra», selv om det også finnes de som drar det så langt.

De fleste uttrykker heller hatet med å bruke hornet i det de passerer. Er de litt mer irriterte, så kanskje de passer på å ha litt for liten avstand, slik at syklisten får seg en støkk. Har de muligheten, sørger de kanskje for å gi litt ekstra gass, slik at den relative hastigheten virker skikkelig skremmende på syklisten.

Noen spyler med spylevæske. Noen kjører forbi, legger seg inn og gir syklisten en liten bremsetest.

Dersom de blir sinte nok glemmer de kanskje at de egentlig hadde det for travelt til å vise syklisten hensyn, og da tar de seg kanskje tid til å bli liggende på siden av syklisten, slik at de kan rulle ned vinduet for å kjefte eller true.

Alt dette kan skje med syklister som gjør sitt aller beste for å følge trafikkreglene til punkt og prikke. Det skjer for eksempel med barn og ungdom som er ute på veien for å trene:

  • Hannah Røn (13) – «Det er veldig gøy å sykle, selv om jeg blir litt skremt av sinte bilister»
  • Madeleine Grande Matheson (13) – «Når bilister ruller ned vinduet for å kjefte på oss, forsøker vi å ignorere det»
  • Herman Fjellestad (14) – «Jeg synes det er dumt at bilister stopper og kjefter på oss»

(Fra «Fem unge på veien», Romerikes Blad, 2013)

En ensidig innsats fra syklistens side er ikke tilstrekkelig for å få bukt med dette problemet.

Derfor synes ikke alle at det er morsomt når en folkelig programleder drar en folkelig spøk om det å hate dem som sykler så intenst at du har lyst til å skade dem.

Jeg har ingen grunn til å tro at noen som hørte på Nitimen tok programlederen helt på ordet og åpnet døra for å feie ned syklister. Men siden han på en måte bekreftet at det å bære på dette hatet er bittelitt legitimt, så ble kanskje marginene litt mindre når de kjørte forbi neste syklist? Kanskje satt det litt løsere å bruke hornet?

Kanskje skremte de nok en syklist bort fra veien i dag?

Sånn kan vi ikke ha det, synes jeg.

Dette innlegget ble publisert i sykkel og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Hvorfor jeg ikke ler når det fleipes med å skade eller skremme syklister med bil

  1. Geir Magne sier:

    Takk for at du tar deg tid til å skrive det jeg tror mange tenker men ikke alle greier å formulere.

    Som en personlig anekdote så kan jeg si at jeg sjelden eller aldri opplever konflikter i Haugesundsområdet. Men de få gangene jeg har opplevd det (og ikke minst hørt om det fra bekjente) har skremt meg såpass at jeg nå så og si kvier meg for å sykle når det er mye trafikk på veiene. Kommentarer om at jeg ikke har noen ting på veiene å gjøre og hvis du blir kjørt ned så er det til pass for deg når du ikke sykler på fortauet (sic) bidrar akkurat til å øke sykkelgleden.

    Jeg sykler så og si utelukket på tidspunkt når det er lite trafikk, eventuelt på strekninger hvor det sjelden er mye trafikk. «Alene om en tanke er de færreste forunt» synger Anne Grethe Preuss. Jeg tenker at hvis jeg som oppfyller så og si samtlige klisjeer om syklister (kondomdress, midlivskrise, karbonsykkel osv osv ) kan bli skremt så tror jeg andre også kan bli med. Veldig synd og unødvendig.

  2. Tilbaketråkk: Er det humor å oppfordre til å skade og drepe folk? | Olav Torvunds blogg

Legg igjen en kommentar

