Myte: Bysykkelordninger er en uting fordi det medfører mange hjelmløse syklister i bytrafikken

Jeg må tilstå at dette var en oppfatning jeg selv hadde den gang bysyklene ble innført i Oslo. På den tiden syklet jeg mye og fort, både i by og på landevei. Jeg er pessimist av natur, og for meg var det naturlig å anta at dette (som det meste annet) kom til å gå til helvete.

Heldigvis ser det ut som om jeg tok skammelig feil!

20160410 bysykler

Bysykkelen, en ekte gledesspreder.

Nylig dukket det opp svært gode tall fra forskning på bysykkelordninger i storbyer i USA. På 35 millioner sykkelreiser siden 2007 har de ikke registrert et eneste dødsfall.

Med grunnlag i tall fra Helsedirektoratets rapport fra skadelegevakten i Oslo mener noen at vi ser det samme mønsteret i Oslo. Forsker Torkel Bjørnskau advarer mot å trekke konklusjoner om lavere ulykkesandel fra disse tallene, men rapporten viser også et annet interessant mønster.

20150625 sykkeltype vs hjelm og risiko

For enkelte typer sykling er det ikke nødvendigvis uansvarlig å sykle uten hjelm.

Selv om ingen av de skadde bysyklistene i Oslo brukte hjelm, var andelen av hodeskader lik som for alle andre syklende, hvor andelen hjelmbrukere var på over 60%.

Det finnes flere plausible forklaringsmodeller for at denne typen sykling kan være tryggere, til tross for at mange av brukerne av bysykler er uerfarne på sykkel, og i liten grad beskytter seg med hjelm.

  • Sykkelens vekt og utforming inviterer i liten grad til sykling i høy fart
  • Uerfarne syklister behandles bedre av sine medtrafikanter, og sykler i høyere grad defensivt.
  • Sitteposisjonen på denne typens sykler gir bedre oversikt og gjør at man faller på en annen måte enn om man sitter foroverlent.

20160410 unhelmeted bikeshare safety

Hvorvidt mer sykkeltrafikk også gjør det tryggere for den enkelte syklist er fremdeles omdiskutert, men en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt synes å bekrefte dette.

Jeg kjenner ikke til noen konkluderende forskning på årsakene, men jeg er sikker på at noen jobber med å finne ut mer om dette. Enn så lenge kan vi glede oss over resultatene og relativt trygt benytte oss av bysykkelordningen i Oslo og i andre byer.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sykkel, sykkelmyter og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s