Myte: Folk som sykler i trafikken hver dag lever farlig

Per kilometer er risikoen ved å sykle er høyere enn risikoen ved å kjøre bil. Likevel tør jeg påstå at de som sykler litt hver dag lever mindre farlig enn 80% av Norges befolkning!

20140829 et flott knippe oslosyklister

Et knippe Oslosyklister

Det er fremdeles farligere å sykle enn å kjøre bil, men trenden er god. Det er omtrent like sikkert å sykle nå(2009), som det var å kjøre bil i 1992 (Tabell 2.3 side 32). Faktisk er det farligere å gå!

Å være i aktivitet gir et positiv bidrag til helsen. Pendler du 4-5 km eller mer (hver vei) med sykkel, kan det være tilstrekkelig til å få dine daglige 30 minutter med aktivitet. Denne lille innsatsen er utrolig nok tilstrekkelig til å plassere deg blant de 20% mest aktive i Norges befolkning!

Hedersmann Arne Scheie ivrer for sykling som hverdagsaktivitet.

 

En slik daglig aktivitet vil gi deg, i snitt, omtrent 4 flere gode leveår enn de 60% som er moderat aktive og hele 8 år mer enn de 20% som regnes som inaktive. En nyansering av disse tallene finner du hos helsedirektoratet. De mener dette er et konservativt anslag av helseeffekten ved fysisk aktvititet.

Denne helseeffekten er vanvittig mye større en helserisikoen ved å sykle, enten du sykler med eller uten hjelm, fort eller sakte, på sykkelvei eller i blandet trafikk, og selv om du puster i dårlig luft fordi du sykler i byen.

Du kan naturligvis pendle med bil og kjøre en tur til treningssenteret etterpå, men for meg er det både enklere, billigere og mer tidseffektivt å heller sykle til og fra jobb.

Uansett valg av kjøretøy er det i hvert fall lurt å få med seg litt mosjon på veien!

Bilgymnastikk, enkelt og greit!
Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sykkel, sykkelmyter og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Myte: Folk som sykler i trafikken hver dag lever farlig

  1. Og ifølge Cycling the way ahead for cities and towns (EU DG Environment, 1999, tilgjengelig på nett) er man som ung voksen (spesielt av hannkjønn) pr kilometer mindre utsatt for fare enn som bilfører. Etter 50 er det blitt motsatt, pr. km.
    Dessuten kan man sammenlikne risiko pr tur eller pr time, eller trekke fra alle kilometrene som kjøres på ekstremt dyre (og sikre) anlegg i statistikken for skader i bil pr kilometer. Da blir resultatet at sykling og kjøring ikke skiller seg veldig fra hverandre. Men bilkjøring utgjør en større fare for andre enn det folk på sykkel gjør. (Og tenk i tillegg til kollisjoner etc, på luftforurensing og ikke minst barriære-effekter for sunnere transportformer.)

  2. Tor-Olav Berntzen sier:

    Nå er det ett problem at ingen vet.
    Ingen bryr seg med å lage statistikk, så tallene er kjent for lave.
    https://www.tryggtrafikk.no/tema/ulykkesstatestikk/sykkelulykker/

    • mortenlode sier:

      Det er riktig at det er en underrapportering, men det er vel grunn til å tro at det for det meste dreier seg om de mindre alvorlige skadene?

      Det hadde selvsagt vært bra med bedre rutiner for skaderapportering, for å få mer presis kunnskap om sikkerheten, men en forstuet ankel eller en brukket finger som ikke rapporteres tar ikke gode leveår fra så mange, vil jeg tro.

      • Tor-Olav Berntzen sier:

        Jeg håper det er tilfelle, meg jeg har fått info fra sykehuset at alvorlige sykkelulykker heller ikke blir rapportert noe sted. De har ikke plikt eller kunnskap om hvor de skal rapportere.
        Jeg kjenner kun personelig til flere ulykker med varig skade som har gått urapportert.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s