Myte: Folk som sykler for transport må ha god tid

Jeg er småbarnsfar og lever tildels i det man kaller tidsklemma. Likevel sykler jeg til og fra jobb. Selv om jeg pendler mellom to kollektivknutepunkt i Oslo er det raskere for meg å sykle enn å ta bussen.

Det er ikke bare jeg som har det slik, og i uhøytidlige konkurranser mellom transportalternativer i by, scorer sykkelen somregel bra.

20160401 uhøytidlig konkurranse transportmidler by

Forklaringen er igrunnen nokså enkel. Man sykler stort sett fra dør til dør. Velger man å kjøre bil, vil man ofte måtte bruke endel tid til og fra bilen, og kanskje også til å finne ledig parkering. Velger man bussen må man også gå til og fra holdeplassen i begge ender, og selv i et kollektiveldorado som Oslo må man regne med å vente i noen minutter.

I bytrafikk, og over moderate avstander, vil derfor sykkel ofte være det raskeste transportalternativet.

Sykkelens smidighet gjør også at man stort sett er helt upårvirket av varierende trafikkforhold, som for eksempel rushtrafikk og kø.

Rushtrafikk og kø er til lite hinder når man sykler.

 

Jeg sykler altså fordi det går minst like raskt som alternativene, og fordi sykkelen gir meg høy forutsigbarhet i reisetid til og fra jobb.

At jeg samtidig også får mine daglige 30 minutter med mosjon er bare en ren bonus!

Dette innlegget ble publisert i sykkel, sykkelmyter og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

