Myte: Syklister i trafikken gjør som de vil, fordi de aldri straffes for lovbrudd

Sjansen for å bli bøtelagt når man sykler er liten, men den er ikke lik null. I Oslo foretas normalt en årlig kontroll av sykling mot rødt lys på våren, og 1-2 aksjoner mot sykling uten lykt på høsten. Sikkehetseffekten av disse aksjonene kan diskuteres.

Selv skulle jeg gjerne sett at lyktekontrollene ble ytterligere intensivert. Folk som sykler fort burde også regelmessig bortvises fra fortau.

Bilførere overvurderer gjerne også hvor sannsynlig det er at deres egne lovbrudd blir avslørt.

20160404 oppdagelsesrisiko er lavere enn du tror

Som jeg ofte blir minnet på i diskusjoner om trafikksikkerhet, er folk sårbare når de sykler. Det som virker som et hendig uhell i en bil blir fort til skader når man sykler. Dette motiverer meg til å være forsiktig. Ytterligere motivasjon i form av bøter vil nok for mange gjøre lite til eller fra.

Speilsiden av sårbarhetsargumentet, er at de lovbrudd folk begår på sykkel gjerne går ut over dem selv. Gjør de derimot feil med bil blir de fort farlige for andre. I lys av dette virker kanskje ikke politiets prioriteringer så urimelige, selv om den oppdragende effekten av forenklede forelegg ikke alltid er helt opplagt?

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sykkel, sykkelmyter og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s