Myte: De fleste syklister sykler på rødt lys

Tall fra Transportøkonomisk Institutt viser at omlag 1/3 selvrapporterer at de sykler mot rødt lys. Selvrapportering høres ikke ut som en særlig presis metode, men dette tallet bekreftes også av tellinger.

20150409 syklister i sykkelboksen i torggt

Syklister som venter ved rødt lys.

Andre undersøkelser viser at det er store lokale variasjoner, og at kryssutforming og trafikkbildet i vesentlig grad spiller inn. I tre forskjellige lyskryss i samme gate var prosentandelen av sykling mot rødt lys på henholdsvis 12.1, 16.4 og 31 prosent i en undersøkelse fra 2012.

1/3 er fremdeles en høy andel, men sett i lys av at bare såvidt over halvparten (54%) av bilførerne makter å holde seg under den påbudte fartsgrensen, er tallet kanskje ikke så oppsiktsvekkende som man først får inntrykk av.

Det store flertallet av folk som sykler velger altså å vente til det blir grønt lys før de sykler.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sykkel, sykkelmyter og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Myte: De fleste syklister sykler på rødt lys

  1. Jeg tør hevde at det er forskjell på rødt lys og rødt lys. ikke juridisk, men i praksis. I kjente kryss er det fristende å begynne å sykle på rødt for å være på vei ut i krysset når lyset skifter til grønt. Dette gir forsprang til bilene som kommer bak, bedre flyt og mindre sintting. På vei med kryssende, lysregulert gangfelt er det svært mange syklister, meg selv inkludert, som krysser når feltet er tomt på tross av rødt lys. Lovlig? Nei. Fare for andre eller seg selv eller andre? Nei.

    Når det gjelder den kryssingen som oftest beskrives i sinte debattspalter, syklisten som krysser på rødt ved å snitte fotgjengere, krysse gjennom trafikken og generelt gamble med eget og andres liv så ser jeg det så godt som aldri. Kanskje jeg observerer dette et par-tre ganger i året, men sammenliknet med all annen idiotisk adferd, åpenbart ringeakt for andres liv og annen atal oppførsel fra bil og buss er dette et forsvinnende lite problem, noe som også tilgjengelig ulykkesstatistikk bekrefter.

    • mortenlode sier:

      Tipper du mente «snitting», og ikke «sintting», men ordet passet likevel! For å holde artikkelen kort har jeg fokusert på hvor mange som sykler mot rødt, ikke hvilke konsekvenser det har for trafikksikkerheten.

  2. Sinting var en skriveleif, men et ord som har sin plass i norsk trafikk. Hva annet enn sinting kan forklare den irrasjonelle trangen til å presse seg frem, enda neste lyskryss lyser rødt lang vei?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s