Kommentar til en artikkel på rbnett.no

Romsdals Budstikke har laget en nettsak med videoklipp fra en brøytebil som blir liggende bak en syklist i halvannet minutt over en strekning på 2-300 meter.

20151230 plogen bak syklisten

Du bør se klippet og lese saken før du leser min kommentar som følger her:

Syklisten valgte ikke den optimale løsningen, men han valgte en løsning som var helt innafor lovverket. Det er heller ingen grunn til å tro at hans motiver var å provosere noen.

Føreren av brøytebilen oppfører seg eksemplarisk ved å holde seg bak syklisten, også når syklisten tror han tilbyr en forbikjøringsmulighet ved busslommen. At syklisten ikke forstod at dette tilbudet ikke var en sikker løsning kan han ikke nødvendigvis klandres for – det stilles ingen krav til syklister om å vite alt om å kjøre brøytebil.

Det er lett å være etterpåklok å si at man som syklist ville gjort ting annerledes. Å sykle på den nedsnødde gang- og sykkelveien virker ikke særlig fristende, men selv tenker jeg at jeg ville ha stoppet ved første anledning og sluppet brøytebilen forbi. Da hadde han jo fått syklet på nybrøytet vei, og uten ha noen utålmodige trafikanter rett bak seg. De sekundene en stans ville kostet hadde han sannsynligvis fått tilbake ved at veien ville blitt bedre å sykle på.

Man kan gjerne si at syklisten gjør en dårlig vurdering, men han begår ikke et lovbrudd. For at denne situasjonen skulle blitt farlig måtte noen andre ha begått lovbrudd (f.eks. en uforsvarlig forbikjøring av brøytebilen), så man kan heller ikke si at han gjør noe som er direkte farlig. At hans valg av løsning utsatte ham for en teoretisk (og reell) fare sier bare noe om hvor vanskelig det er å kjøre bil når det er snøvær, og hvor utålmodige og uforsiktige enkelte bilister kan være til tross for dårlige forhold på veien.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sykkel. Bokmerk permalenken.

2 svar til Kommentar til en artikkel på rbnett.no

  1. All honnør til brøytebilsjåføren, det var eksemplarisk oppførsel. Man kan alltids diskutere hva syklisten burde ha gjort, men det er enkelt å være etterpåklok. Jeg har sett videoen og prøvd å tenke på hvordan jeg selv ville oppført meg – jeg som deg sykler tross alt noen hundre km på sne og is hvert år. Konklusjonen er at jeg veldig fort ville ligget akkurat der syklisten ligger. Sykkelveien er håpløst nedsnedd og umulig å sykle på. Selvsagt er det lett å si at man skulle stoppet ved første og beste anledning, men for meg ser det ut som om syklisten, etter der han forsøker å slippe forbi brøytebilen første gang, tenker at han skal raskest mulig komme seg vekk fra veien slik at brøytebilen kan komme uhindret forbi. Jeg legger til grunn syklistens gjentatte hode- og kroppsbevegelser der han stadig sjekker bak seg, at han innser at brøytebilen ikke vil passere før det er klar vei, at han legger seg tilbake i hjulsporet for å holde høyest mulig fart og også at han veldig tidlig legger seg til venstre for å indikere at han nå vil gjøre en manøver. Jeg har ligget foran en femti tonns buss på tilsvarende føre og vet hvor stressende det er, jeg kan bare gjette meg til hvor stressende det er å ha en brøytebil med plog bak seg. Syklisten er tydelig lokalkjent og vet at han snart kommer til en vei hvor han kan svinge av og slippe alle frem. Hvor fornuftig dette var kommer sikkert til å bli diskutert i lang tid fremover (jeg orket ikke engang å lese kommentarfeltet…), men før man setter seg til doms over hva en syklist skal eller ikke skal gjøre en vinterdag bør man forsøke å sykle på en ubrøytet vei, bare så man vet hva man snakker om.

  2. Rolf sier:

    Her er strekket bilister er fortørnet over å ha ligget bak en syklist på videoen.
    http://kart.finn.no/?lng=7.21754&lat=62.74087&zoom=17&mapType=norortho

    Det er altså omtrent 600 meter. På det meste av strekningen er det en skrent ned mot sjøen på høyre hånd med delvis gangsti nedenfor skrenten (ubrøytet) og de sedvanlige syklisthindrene som betonggriser (hvitmalte attpåtil) og underganger med stigning og 90graders sving som er veldig risikable.

    Gang- og sykkelstien på venstre hånd er adskilt fra veien med en gresskledt grøft som har diverse rister og sluk i bunn enkelte steder.

    Når ikke busstoppen var sikker nok og gang- og sykkelstien ikke var brøytet så har han ikke så veldig mange valg i grunn. Enten ta fart ned skrenten på høyre side og finne seg i å bli jaget av veien eller sykle til avkjøringen opp mot Bergmo/kunstgressbanen slik han velger å gjøre.

    Risikoelementet oppstår her pga. manglende vedlikehold av gang- og sykkelsti samt manglende tilrettelegging for myke trafikanter. Bilister bak brøytebilen vil nok kunne se syklisten ikledd gul varselfarge hvis de holder god nok avstand fra brøytebilen slik gode bilister skal gjøre før forbikjøring istedenfor å ligge så nært som mulig slik at sikten framover er blokkert.

    Jeg synes syklisten får unødig mye «pes» i saken og kommentarfelt pga. brøytebilsjåførens vurdering av at hastigheten /kan/ provosere en eller flere bilister til å gjøre en farlig forbikjøring. Det blir spekulasjon i tredje grad etter mitt syn som bilfører.

    Du kunne godt tatt med litt om hvordan Smørholm fra Statens Vegvesen oppfatter syklingen. Det er dagslys så lys på sykkelen er ikke påbudt, og slett ikke blinkende lys. Videre omtaler hun tilsynelatende gang- og sykkelsti som «sykkelsti» og lever altså i den verden Statens Vegvesen gjerne gjør om at syklister har et godt tilbud der. Til tross for ulykkesrisikoene som ligger der og fraværet av vedlikehold.

    Jeg synes hele saken og det meste av de negative kommentarene er et god eksempel på et bil-sentrisk syn på samferdsel, fravær av risikotenkning som bilførere (plusstegn på brøytebilsjåføren som faktisk tenker risiko til forskjell fra veldig mange bilførere) samt hvordan media vinkler sine saker ut fra personlige preferanser istedenfor objektivitet og presentasjon av flere sider av en sak.
    Politiets kommentar var den beste og der burde saken sluttet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s