Hvordan stanse på rødt lys

Når du stanser for rødt lys (for du gjør vel det?) er det fristende enkelt å sykle helt fram og stille seg først i køen. Men er det egentlig det lureste?

Jeg pleier ikke å avansere i køen dersom det er opplagt at jeg uansett kommer over på første grønne fase. Slik unngår jeg mange situasjoner hvor de samme bilene kjører forbi meg mellom hvert røde lys.

Dersom det er nødvendig å avansere i køen for å rekke første fase, stiller jeg meg gjerne bak den forreste bilen, altså som nummer to i køen. Min erfaring er at bilføreren bak meg da i langt mindre grad vil forsøke å presse seg forbi, simpelthen fordi han kan sammenligne min fart med farten med bilen foran. Uten denne referansen vil nesten alltid bilfører i bilen bak anta at jeg sykler for sakte, og noen mener jo at man må holde fartsgrensen, så da de forbi.

Skulle du være den første i køen som venter ved lyset kan det derfor lønne seg å slippe minst en bil foran deg før du legger deg ut i trafikken, særlig om det er 40-sone eller mer, og køen ikke er for tett.

PS: Jeg forutsetter at her du sykler i et felt i kjørebanen.

Dette innlegget ble publisert i sykkel og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Hvordan stanse på rødt lys

  1. Jepp, høres kjent ut. Jeg legger meg gjerne ved siden av forreste bil, hvis han har mulighet til å se meg(ligger laaangt unna store trailere eller fullstappa busser). Én bil kjører nesten alltid forbi, av og til to, som regel glir jeg forbi 100 meter lenger nedi gata. Så jeg stiller meg ikke med rompa foran første bil annet enn hvis jeg skal til venstre.

  2. Helge sier:

    Jeg mener det er et poeng å se an hvordan veien er på den andre siden av krysset. Noen eksempler fra min sykkelrute til jobb: I Bispegata / Eufemias legger jeg meg ofte langt frem siden det på andre siden av krysset er sykkelfelt og kollektivfelt, med andre ord god bredde for å sykle. En fordel her med å sykle fremst er at jeg også kan sørge for at noen andre syklister blir hindret fra å sykle på rødt lys i neste lyskryss. På holtet når jeg kommer opp Kongsveien legger jeg meg også fremst (men ikke oppå gangfelt) siden sykkelfeltet opphører 15 meter fra krysset og starter igjen rett på andre siden. Da er jeg ikke til hinder for biler i mer enn 2-3 sekunder.

    • mortenlode sier:

      Enig i at man må løfte blikket og se hva som venter lenger framme. Er det f.eks. sykkelboks ved trafikklyset påvirker også det både hvilke valgmuligheter man har og hvilken taktikk som vil lønne seg. På min snareste rute til og fra jobb er det dårlig med både sykkelfelt og sykkelbokser, så det var hovedsakelig vei uten sykkeltilrettelegging jeg hadde i tankene da jeg skrev dette.

  3. Tilbaketråkk: Noen råd til deg som skal sykle til jobben | Morten How Lode

Legg igjen en kommentar

