Jasså, du mener at jeg må holde fartsgrensen for å sykle i veien?

Hvor har du den ideen fra?

Det synes å være en utbredt misforståelse at fartsgrensen angir en slags idealfart for trafikken på en gitt strekning. Mange mener derfor at det er viktig å holde kjørefarten nærmest mulig fartsgrensen. Dette kalles å “holde fartsgrensen”.

Men; Er ikke fartsgrensen en øvre grense? Hvorfor tror du egentlig politiet kan bøtelegge deg for å kjøre 31 km/t i en 30-sone?

Vel å merke finnes det eksempler på at politiet har stoppet sjåfører som kjørte uvanlig sakte, for så å beslaglegge førerkortet. Dersom årsaken til at sjåføren kjørte sakte var at de ikke kunne se skikkelig, eller f.eks. var ruset på medikamenter, så er jo førerkortbeslaget forståelig, men faktum er at ikke engang på motorveiene finnes det noen påbudt minstefart.

Selv om trafikkreglene (§4.2) angir at motorvogn må kunne kjøres med en hastighet på minst 40 km/t for å kunne brukes på motorvei, gjelder heller ikke dette som noen minimumsfart på motorveiene.

20150814 ingen påbudt minstefart på motorveg

Kravene til kjøretøyklasser som bare kan ferdes på andre veier enn motorvei inneholder derimot begrensninger av maksimalfarten eller motorkraften for kjøretøyet, slik som f.eks. reglene for mopeder og el-sykler.

Farten skal altså avpasses etter kjøretøyet. Kjører du i 86 km/t eller mer med henger uten bremser, og med en aktuell totalvekt på over 300 kg mister du førerkortet uansett hva fartsgrensen på stedet er.

9 km/t over fartsgrensen

Å “holde fartsgrensen” harmonerer også dårlig med vegtrafikklovens §6, som strengt vektlegger at farten må avpasses etter sted-, føre-, sikt- og trafikkforhold.

Sykkeltrafikk er et godt eksempel på lokale trafikkforhold som man altså bør avpasse farten etter, for som jeg har vist i del 1 og del 2, er sykling på vegen også for trafikk å regne, selv om det altså skulle finnes et fortau der.

Nå følger det jo forsåvidt både av normal høflighet og av vegtrafikklovens §3 at man ikke unødig skal hindre andres ferdsel på vegen. Dersom det er vanskelig å komme forbi, men ellers forsvarlig å holde høyere fart enn den farten man sykler i, er det naturlig å slippe andre forbi seg når det lar seg gjøre. Det plikter man da også å gjøre etter trafikkreglene (§12.4).

Dessverre vil mange forbi også når ingenting tilsier at det skal være nødvendig. Syklister kaller denne tvangshandlingen for MGIF – Must Get In Front.

I tillegg viser forskning at folk flest er notoriske fartsovertredere når de kjører bil. Faktisk går biltrafikken i hastigheter over fartsgrensen hele 44,5% av tiden.

20150814 44.5 prosent

Temmelig oppsiktsvekkende, eller hva? Totalt sett er det sannsynligvis enda verre. Prosenttallet over er basert på kjøring i 50-soner og oppover, men annen forskning viser at overskridelse av fartsgrensene er mest utbredt i 30- og 40-soner.

Jeg slipper derfor stadig forbi personer som åpenbart gir blaffen i fartsgrensen, simpelthen fordi de er for farlige til at jeg vil ha dem liggende bak meg.

Noter:

  1. Dersom noen kan vise til en dom hvor det er den lave hastigheten i seg selv som førte til førerkortbeslag, så vil jeg svært gjerne se den.
  2. Tekst om fravær av påbudt minstefart er klippet fra Vegvesenets Håndbok 60.
  3. Å «holde fartsgrensen» må ikke forveksles med å «overholde fartsgrensen». Egentlig ganske utrolig at så mange ikke har fått med seg at fartsgrenseskiltene er forbudsskilt.
  4. Selv om trafikkreglenes §12.4 sier at man under gitte forhold skal legge seg ut og om nødvendig stanse for forbikjørende betyr ikke det at syklisten må stille seg i grøfta og stå der til alle andre har gått og lagt seg. De som sykler er også trafikanter og skal etter vegtrafikklovens §3 ikke unødig hindres av biltrafikken som vil forbi. Det vil derfor være naturlig å finne et balansepunkt hvor syklisten stopper av og til og slipper andre forbi dersom det er nødvendig.
Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sykkel og merket med . Bokmerk permalenken.

3 svar til Jasså, du mener at jeg må holde fartsgrensen for å sykle i veien?

  1. Tilbaketråkk: Hvordan stanse på rødt lys | Morten How Lode

  2. Terje Jacobsen sier:

    Fun (?) fact: En aha-opplevelse jeg hadde for en stund siden (!) er at fartsgrenseskiltet faktisk er et forbudsskilt. Dvs at et 50-skilt angir at det er forbudt å kjøre i 50km/t.

    Terje (aka @Moortwit)

  3. Tilbaketråkk: Inkoherens | Morten How Lode

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s