Hva kan du gjøre for bedre vinterdrift av sykkelfelt i Oslo?

Vinterdrift for syklende i Oslo er ikke optimal, det er alment kjent. I mørke stunder tenker jeg at det er politisk vilje det står på, og dette er årets mørkeste dag.

Men det kan jo også være at det skorter litt på evne. Det er ikke slik at Bymiljøetaten har full kontroll på hvordan forholdene er over alt. Der kan vi, de ivrigste vintersyklistene kanskje hjelpe til?

Entreprenøravtalene om snørrydding har noen underlige utslag. Et snøfall på 5 cm skal, f.eks. utløse snørydding uten at noen må melde i fra. To separate snøfall på 3 cm hver, derimot, gir ingen automatisk plikt om å starte snørydding. Det samme gjelder når det har falt 4 cm snø, men all snøen fra kjørebane og fortau har samlet seg i sykkelfeltet, slik den ofte gjør.

Hva kan så vi som sykler mye gjøre for å bedre vinterdrift for syklende i Oslo? Det er rom for forbedring innenfor det lille som det er politisk vilje til å utføre. Du kan bidra på følgende vis:

  1. Installer bymeldings-appen på telefonen, eller i det minste bookmark http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/meldingstjeneste/ og meld inn fra PC.
  2. Sett deg inn i hva som skal være ryddet innen 9 timer på dine faste sykkelruter. (link – velg “Content” og “Sykkeltilrettelegging i Oslo 2014” alternativt pdf).
  3. Sett deg inn i hva som skal være ryddet innen 5 timer på dine faste sykkelruter. (link – velg “Content” og “vinterdrift”)
  4. Akutte problemer, som store snøskavler som absolutt hindrer ferdsel bør meldes med et bilde som illustrerer alvorligheten. Dette er relativt enkelt å gjøre fra smarttelefon.
  5. VIKTIG: Vent med å sende øvrige meldinger om manglende brøyting til 5/9 timer etter at snøfallet har stanset. Alternativet er at din melding drukner i mengden av syting fra alle kanter og hold.
  6. Vær konsekvent med å velge korrekt kategori («brøyting/strøing» – «Tur- gang og sykkelvei»). Ikke velg «veibane» selv om det teknisk sett er der sykkelfeltet ligger.

Bymiljøetatens parkeringsbetjenter er også med på denne dugnaden, og legger inn meldinger i samme system som publikum.

Jeg har, etter møte med bymiljøetaten, tro på å fortsette å melde forhold som ikke blir fikset på første melding, uansett status på første melding. Det skader ikke å gjenta et problem flere ganger. Det er neppe noen som tar det som en personlig fornærmelse.

(Jeg må ta forbehold om at jeg husker feil timeantall for tidsfristene).

EDIT: Dette ble skrevet høsten 2014. Oslo kommune har i november 2015 oppgradert sin serviceerklæring til å levere en høyere standard snørydding enn tidligere.

20151201 ny serviceerklæring

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s