Parkeringsplasser på innsiden av sykkelfelt

Det smale sykkelfeltet i Dronning Eufemias gate i Bjørvika har fått mye negativ omtale. I parallellgaten Operagata har man nå opprettet et bredere sykkelfelt; 1,8 meter mot snaue 1,5 meter i Dronning Eufemias gate.

Står jubelen i taket av den grunn? Egentlig ikke, for med parkeringslommer på innsiden av sykkelfeltet i Operagaten introduseres en rekke problemer.

“Døring”

Det mest opplagte problemet er faren for at syklende treffes av en bildør som åpnes. I normal sykkelhastighet kan skadene variere fra fingerbrudd til i verste fall død, dersom syklisten faller ut i et trafikkert kjørefelt.

Selv ikke når sjåføren tilsynelatende er ferdig med å stige ut bør man anta at kysten er klar

Erfarne syklister vet å holde avstand til parkerte biler, men da har vi i praksis mistet muligheten til å anvende nærmere en meter av sykkelfeltets bredde.

Det er mulig å parkere med god avstand fra sykkelfeltet i Uelands gate.

Noen steder, som her i Uelands gate, forsøker man å forebygge problemet med døring ved å bygge så brede parkeringslommer at det ikke er nødvendig å parkere helt inntil sykkelfeltet. Så lenge det ikke markeres eller håndheves en buffersone hvor parkering forbys og bøtelegges er dette dessverre til liten nytte.

Brostein som dørbuffer for parkering ved sykkelfelt. Fungerer dårlig i praksis.

 

Uønsket trafikk i sykkelfeltet

For å parkere må sykkelfeltet krysses, og ved lommeparkering vil bilister nødvendigvis måtte bruke sykkelfeltet litt mer aktivt.

Skal det være noen vits i parkeringsplassene må man kunne komme seg til og fra dem.

All kjøringen på tvers av sykkelfeltet fører også til skader og slitasje på gatelegemet.

Det er neppe sykkeltrafikken som står for denne slitasjen her i Karenslyst Allé.

Endel steder med gateparkering brukes mye brostein. Når denne etterhvert løsner dannes hull som syklister må passe seg for.

Siktproblemer

Parkerte varebiler og store SUVer hindrer sikt for både fotgjengere og syklister. Der hvor det står høye biler kommer det gjerne folk ut fra mellom bilene og stiller seg i sykkelfeltet før de ser etter om det er klart til å krysse veien. Fotgjengere har naturlig nok en lavere terskel for å stige gå ut i et sykkelfelt enn for å stige ut i ordinær kjørebane, så dette må vi som sykler ta høyde for.

Den røde ringen markerer et trafikklys for syklende. Lovlig bruk av vareleveringslommen skjuler signallyset for de som sykler.

Vinterdrift

Parkerte biler er til stort hinder for snørydding. Plogen må holde en sikker avstand til bilene for å unngå å skade dem. Når bilene siden kjøres ut drar de snøen tilbake ut i sykkelfeltet.

Over tid hoper det seg opp snø innerst i parkeringslommene. Dette fører til at det parkeres lenger og lenger ut i sykkelfeltet, med tilsvarende innsnevring av anvendelig område for de som sykler.

Ved store snømengder må snøen kjøres bort. Der hvor det parkeres må det varsles med en tidsfrist på minst 24 timer. Deretter må biler som ikke er flyttet innen fristen taues dersom man ikke klarer å kontakte bileier. Alt dette medfører ekstra kostnad og forsinkelse for snøryddingen.

Vanlige førerfeil

Med unntak av døring er problemene jeg har nevnt så langt stort sett forårsaket av korrekt bruk av parkeringsplassene. Men ingen er perfekte, og i forbindelse med parkeringsplasser på innsiden av sykkelfelt er vanlige førerfeil:

  • Manglende sjekk i speil og blindsoner etter sykkeltrafikk før kryssing av sykkelfeltet.
  • Manglende forståelse av vikepliktsforhold mellom bil- og sykkeltrafikk. Sykkelfeltet er et kjørefelt, og bilisten har vikeplikt for trafikken i kjørefeltet som skal krysses.
  • Manglende bruk av retningslys ved kjøring til og fra parkeringslomme.
  • Å stanse i sykkelfeltet i påvente av at en parkeringsplass skal bli ledig. Det er forbudt å stanse i sykkelfelt. Man kan stanse i veien utenfor sykkelfeltet, forutsatt at fartsgrensen er 50 km/t eller lavere, noe som i praksis gjelder alle gater med kombinasjonen sykkelfelt og gateparkering.
  • Å parkere så langt ute i parkeringslommen at man hindrer sykkeltrafikken ved å vesentlig innsnevre sykkelfeltets anvendelige bredde.
Kjøretøy som er for store til ordinære parkeringslommer får plutselig plass likevel, når sykkelfeltet kan ta litt av støyten.
Noen blir så ivrige når de ser en ledig parkeringsplass at de glemmer alt annet.
Etterhvert kan det skli helt ut og respekten for sykkelfeltet som en kjørebane som skal holdes tilgjengelig for ferdsel viskes helt bort, slik som her i Karenslyst Allé.

 

Manglende forståelse for å velge ordinær kjørebane

Når gateparkeringen fører til at sykkeltrafikken hindres på såpass mange forskjellige måter, så medfører det at noen velger å sykle i den ordinær kjørebanen utenfor sykkelfeltet. Selv gjør jeg ofte det i Karenslyst Allé. For enkelte bilister kan det virke som en provokasjon, fordi de ikke forstår hvorfor kjørebanen ofte er det mest hensiktsmessige valget.

Jeg får sjelden anledning til å forklare alt dette til mine medtrafikanter, og skulle de dra med seg irritasjonen videre i trafikken ville jo det være leit.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s