Hjemmelaget belysning for vintersykkelen

På vei til jobben i går var det nok en gang en medsyklist som spurte meg «hvor har du kjøpt de lyktene?«. Den vanligste kommentaren er forøvrig tilrop av typen «Juletre!«.

20141011 vintersykkelbelysning fra siden

Jeg sykler til jobb hver dag, hele året. Det vil jeg gjerne fortsette med så lenge jeg kan. Det forutsetter at jeg ferdes trygt i trafikken. For å kunne samhandle med andre trafikanter er det vesentlig at man i det hele tatt kan se hverandre. Derfor liker jeg å gjøre meg godt synlig i trafikken.

Fram til nå har jeg gjerne pepret vintersykkelen med diodelykter. For å gjøre det lett å se sykkelen fra siden, har jeg hatt en lykt på hver side av gaffelen, en framlykt på styret, og gjerne to lykter bak. Disse har jeg pleid å stripse fast til sykkelen, i et håp om at det minsker faren for tyveri.

En ulempe med så mange lykter er at det blir irriterende mange brytere å forholde seg til.

Denne vinteren tester jeg derfor en ny variant; LED-lister. På Biltema får man kjøpt disse metervis for ca. 70 kroner meteren. Listene er bøyelige, vanntette og har tape på baksiden.

I tillegg til LED-listen (Biltema-25837) trenger man et vanlig 9V batteri, en batterikontakt, og noen koblingsklemmer til å slutte kretsen.

20141004 hjemmesnektret baklykt til vintersykkelen

Siden biltema ikke selger røde LED-lister, har jeg lakkert baklykten med baklyslakk (Biltema-36886).

For å feste listene har jeg lagt enklar tape over. Det ser kanskje ikke så pent ut, men det duger for meg.

Listene kan kappes til passende lengder, men for å få brukt tampene må man lodde litt, ellers blir det mye svinn. Jeg har koblet alle listene til samme batteri og også montert en bryter. Batteriet henger i en liten ziplock-pose under stanga.

Vintersykkelen i all sin prakt.

 

Jeg har ikke målt systmatisk, men etter over 10 timers bruk er jeg fremdeles på første batteriet på denne sykkelen, så batterilevetiden er ikke så verst.

For flere tips om bruk av LED-lister, og litt mer gjennomført montering, sjekk Adafruit, som var inspirasjonen for belysningen på min hverdagstraver:

20141021 årets julekort 2014

Dette innlegget ble publisert i sykkel og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

