En ganske alminnelig venstresving

Når jeg sykler til jobb gjennom sentrum prøver jeg å følge Oslos hovedsykkelveinett, i håp om at det loser meg trygt og effektivt dit jeg skal.

Langs Christian Michelsens gate holder tilretteleggingen høy kvalitet etter norsk målestokk. Ved Københavngata må jeg ta av mot sentrum fra ring 2. Slik fortoner det seg:

Slik svinger man av fra ring 2 mot sentrum om man følger sykkelveien.

 

Første veivalg:

20141115_101346

Dette beskjedne vegvisningsskiltet forteller meg at jeg må ta av mot høyre for å komme til sentrum. De duse fargene gjør skiltet vanskelig å få øye på.

kjøreplan

Med tanke på antall veivalg som må tas før jeg er på rett kurs mot sentrum, kunne kanskje heller en orienteringstavle vært på sin plass?

20130401_diagramorienteringstavle Carl Berners plass

På vanlig vei settes slike diagrammer opp selv ved noe så ordinært som en rundkjøring.

20141115_10152020141115_101627

Etter få meter må jeg igjen svinge nærmest 180° inn på en sykkelvei. Der følger en krapp sving mot høyre, nederst i en bakke.

20141115_101714

Nå kommer jeg til et litt uoversiktlig kryss hvor jeg skal svinge 90° mot venstre inn i en undergang. Ser du nøye etter på bildet over vil du se at det kommer en trapp ned fra venstre. Bak koblingsboksene på høyre side kommer det også ut en gangvei.

På andre side av Christian Michelsens gate kommer jeg ut til noe som kan se ut som en rundkjøring, men som i realiteten bare er et kryss med et bed i midten.

20141115_101927

Utformingens likhet med en rundkjøring skaper en økt risiko for misforståelser. Her er det farlig å innbille seg at alle følger samme kjøremønster, og umulig å vite hvor fotgjengerne velger å gå.

20141115_102300 20141115_102149

Siktforholdene på denne siden av undergangen er enda verre enn der jeg kom fra. Både fra høyre og venstre kommer sykkeltrafikk i medbakke.

Diameteren på “rundkjøringen” er svært trang. På glatt føre risikerer man å skli selv i moderat hastighet. Jeg mistenker at denne utformingen kun har hatt til hensikt å bremse farten på sykkeltrafikken.

Dessverre fjerner den også muligheten for å legge seg mer sentralt når man kommer ut av undergangen, og bidrar dermed til å forverre siktproblemene.

20141115_101908

Ved utgangen av krysset finnes det et nytt vegvisningsskilt. Det er midt på bildet over. Klarer du å få øye på det?

Kan man så kalle dette en trygg og effektiv vei? Jeg slipper å sykle sammen med biltrafikken, så på én måte er jo dette tryggere. Samtidig er det et mirakel at det ikke skjer flere ulykker på dette veinettet.

Til kontrast kan jeg vise hvordan denne svingen fortoner seg om jeg beveger meg ut i ordinær kjørebane.

Slik svinger man av ring 2 mot sentrum fra ordinær kjørebane.

 

Lett synlige vegvisningsskilt, vegmerking, påbudsskilt, lysregulering. Det meste er gjort for at dette skal bli trygt og effektivt. Kan man si det samme om sykkelveinettet?

Dette innlegget ble publisert i sykkel og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

