En fjær, fem høns, en twittermelding og fire nettaviser

Flere av landets politidistrikter melder fra på twitter når det skjer trafikkulykker. Siden jeg er relativt opptatt av trafikksikkerhet, og da især syklisters trygghet, vil jeg ofte vite mer når noe skjer. Heldigvis har mange lokalaviser nettsider hvor slike hendelser gjerne utdypes.

Mandag 14. oktober meldte Rogalandspolitiet følgende: 1509; Melding om trafikkuhell v Myklabergveien på Forus, sammenstøt mellom syklist og bil. Uvisst skadeomfang. Amb og patr til stedet.

Jeg ble nysgjerrig på hvordan ulykken hadde oppstått, og fant følgende beskrivelse hos NRK Rogaland: «Ulukka skjedde då syklisten skulle kryssa vegen ved enden av ein sykkelveg. Han trefte sida av den køyrande bilen, seier Føyen.»

Det høres unektelig ut som om det er syklisten som har skylden her.

Rogalands Avis følger opp med å sitere hva NRK Rogaland melder, men formulerer seg slik: «13-åringen skal ifølge kanalen ha kommet fra en sykkelsti og har syklet inn i siden på en bil.»

Her får man nærmest inntrykk av at bilen stod parkert. Fra en sykkelsti og ut i veien? Farlig!

Men så kommer Stavanger Aftenblad med dette: «Gutten syklet på en sykkelsti da han ble truffet av en bil som kom kjørende på veien som krysser stien, opplyser operasjonsleder Kjetil Føyen.»

Hva?! Nå høres det ut som om bilisten har kjørt uforsvarlig. De siterer samme politimann som NRK, men historien er en helt annen!

Stavangeravisen flytter til slutt all skyld over på bilisten når de skriver: «13 åringen var på sykkelsti da en bil krysset den uten å være oppmerksom på syklisten.»

Hva skal man så tro? Jeg er ikke kjent i dette området, så jeg konsulterte meg med Google Maps. Der finner jeg igjen det jeg må anta er åstedet ut fra bildene i Stavanger Aftenblad og på NRK Rogaland sine nettsider.

Her finnes ingen steder hvor vei krysser sykkelsti. Heller ingen steder hvor sykkelsti krysser vei. Det finnes derimot et par steder hvor blinde veier ender opp i gang- og sykkelvei.

Nå er jeg temmelig sikker på at ingen av artiklene beskriver ulykken på en korrekt måte.

Jeg sitter igjen med et inntrykk av at det er gjort ganske lite journalistisk arbeid for å beskrive hendelsesforløpet. Enten det, eller så har politiet gjort slett arbeid og så videreformidlet dette, men det får vi inderlig ikke håpe.

Tilføyelse:

  • “krysse veien ved enden av en sykkelsti” passer godt på dette punktet.
  • “en bil som kom kjørende på veien som krysser sykkelstien” passer her og her.
  • “trafikkuhell v Myklabergveien på Forus” kan sogar være på selve Forussletta, som @delveien foreslår.

Disclaimer: Det kan naturligvis være at dette boligfeltet har endret seg drastisk og at bildematerialet til Google Street View er utdatert, men jeg regner ikke det som videre sannsynlig.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

