Trygghetsfølelse eller reell trygghet?

Oslo fikk i høst sitt første geriljasykkelfelt. Det vakte oppsikt og skapte heftig debatt. Noen genierklærte prosjektet, andre kalte det trafikkfarlig hærverk.

Et sykkelfelt, ekte eller ikke, kan virke spinkelt og lite beskyttende. Det er tross alt bare litt maling i veien! I tillegg opphører sykkelfelt før de fleste typer veikryss, noe mange opplever som en utrygg løsning.

Geriljasykkelfelt, tydelig oppført av amatører.
Et profesjonelt utført sykkelfelt som dessverre bryter endel normer.

 

Under en av de mange twitterdiskusjonene i kjølvannet av geriljasykkelfeltet falt følgende kommentar fra trafikkplanlegger Jon Flydal: Husk at det du opplever som utrygt i trafikken ikke er det samme som ulykker.

Denne kommentaren er slett ikke ubegrunnet. Paradoksalt nok viser statistikken at det nettopp er kryssulykker som reduseres mest av sykkelfelt.

Adskilt sykkelvei oppleves kanskje som den tryggeste løsningen, men den har i praksis vist seg dårligere egnet til å redusere antall ulykker enn sykkelfelt!

På strekkene mellom kryss er sykkelvei ikke overraskende en sikrere løsning enn sykkelfelt. Problemet er at det store flertallet av ulykker skjer i kryss, ikke på strekningen i mellom dem. I kryss ser faktisk sykkelvei ut til å bidra til en svak økning i antall ulykker, og dermed kommer sykkelvei totalt sett dårligere ut enn sykkelfelt.

Det er med andre ord fristende å også si at det du opplever som trygt i trafikken ikke alltid betyr økt sikkerhet.

Hvorfor føler jeg meg da mindre trygg i sykkelfelt enn på sykkelvei?

Jeg tror svaret ligger i hvem som har kontroll over situasjonen. I et kryss kan jeg velge å sykle passivt og dermed i høy grad påvirke den risiko jeg utsetter meg for. Dette gjelder enten jeg kommer fra sykkelfelt eller sykkelvei.

På strekket mellom kryssene blir jeg passert av biler som kommer bakfra, ofte i høy relativ hastighet. Dersom jeg, som i sykkelfelt, ikke er fysisk skjermet fra biltrafikken er jeg helt forsvarsløs. Det er lite jeg kan gjøre bortsett fra å være synlig og forutsigbar. Jeg må bare håpe på det beste.

Hva så med gang- og sykkelvei?

Hvis du lurer, så viser gang- og sykkelvei seg ikke å redusere antall sykkelulykker hverken på strekk eller i kryss, men de bidrar til å øke sykkeltrafikken, og det er jo bra!

Disclaimer: Jeg tar forbehold om at jeg kan ha misforstått tallgrunnlaget og/eller tolker det feil. At sykkelvei fører til økning av ulykker i et kryss betyr ikke nødvendigvis at det har blitt farligere å sykle der. Dersom en sykkelvei dobler sykkeltrafikken og antall ulykker øker med 25%, har det jo blitt sikrere å sykle.

Dette innlegget ble publisert i sykkel og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Trygghetsfølelse eller reell trygghet?

  1. Magne Røyset sier:

    Problemet er at kryssene ikke opprettholder standarden til sykkelveien. Når man bygger sykkelvei bør man ta seg råd til skikkelige kryss/overganger som gir syklister den nødvendige reelle trygghet og rettigheter i tillegg til trygghetsfølelse.

    I Nederland er det bl.a. vanlig med opphøyde overganger med vikepliktsmerking på veien og en rød stripe på tvers av veien for å vise at det er bilveien som må vike for sykkelveien, ikke motsatt. Ved lyskryss har syklistene egne trafikklys, der det bare er grønt for syklistene (og eventuelt fotgjengere). Om sideveier krysser en sykkelvei er det eventuelt lyskryss med konstant grønt for sykler, med mindre det kommer en bil som vil krysse.
    Slike tiltak har jeg fortsatt til gode å se i Norge.

    • mortenlode sier:

      Godt poeng! At sykkelveier fører til flere kryssulykker er et resultat av norske standarder på kryssløsninger i kombinasjon med trafikkreglene våre, det er ikke en naturlov som sier at det må være slik. Dessverre er det en tung prosess å endre standardene, og enda tyngre å endre trafikkreglene. Når det gjelder hvor liten kontroll syklister har på sin egen sikkerhet ved forbikjøringer, så dukket plutselig denne undersøkelsen opp. Kort fortalt viser den at 1-2% av alle bilister vil kjøre forbi uforsvarlig nær samme hvordan man kler eller ter seg.

Legg igjen en kommentar

