SYKKELKRIG–der har du meg, lissom!

Etter at TV2Sporty i august 2012 hadde en nettsak om meg, og reaksjonene fra Datatilsynet og «mannen i gata» hadde lagt seg, var det en stund nokså stille rundt kamerasyklistene.

På vårparten 2013 begynte noe å skje. Nye hjelmkamerasyklister dukket opp i media:

Så, i juni 2013 ble plutselig hjelmkamera den nye agurken.

Tilsynelatende startet det 18.juni, med at den anonyme hjelmkamerasyklisten @StyreStem stanset i Kirkeveien. Dagbladet fanget denne opp dagen etter, og dermed pådro @StyreStem seg hele det bilelskende norges vrede for sine «ugjerninger».

For meg startet det imidlertid noen dager tidligere. Jeg ble oppringt av NRK Rogaland som ønsket å lage en sak om hjelmkamerasyklister.

Dagen før episoden i Kirkeveien var jeg ute og filmet med et NRK-team og resultatet havnet på Lørdagsrevyen 22. juni med headingen «farlig sykling i trafikken». Dette innslaget brukte også endel svært dramatiske klipp fra hjelmkamerasyklisten som kaller seg @delveien.

Samme kveld ble saken også lagt ut på NRK Rogaland med en annen tittel: Syklistene dokumenterer basketak med bilister.

Denne saken ble linket til fra hovedsiden til NRK. Først med en nokså nøktern overskrift:

NRK-oppslag 20130622_slik gjør stadig flere

Så litt mer konfliktorientert:

NRK-oppslag 20130622_raser mot

Jeg tilbrakte mye av lørdag kveld og søndag formiddag med å luke i kommentarfeltet på nettartikkelen. Ikke før var jeg ferdig med det, så kom Dagbladet med en oppfølging av Kirkeveisaken basert på en telefonsamtale jeg hadde med dem fredagen før.

Den hadde en overskrift som jeg er veldig stolt av, for den er klippet rett fra min youtube-beskrivelse av filmen; Det skumleste med å gi blod er ikke nåler eller blodposer. Det er verdt å merke seg at Ola Elvestuen, byråd for miljø og samferdsel, her gir full støtte til @StyreStem.

Min film av en dessverre nokså vanlig sykkeltur på ring 2 er fremdeles det mest sette klippet jeg har lagt ut på youtube.

Agurksommeren var ikke over med dette. Neste dag kom det mer, mye mer!

NRK Nett erklærte nå full krig i trafikken med artikkelen «De har lyst til å kjøre over eller drepe syklistene«

nrk rogaland sykkelkrig

Plutselig var jeg blitt frontfigur for en SYKKELKRIG – der har du meg, lissom!

Samme kveld kom et nytt innslag på Dagsrevyen: «Hissige syklister og bilister«- der har du meg, lissom!

NRK på nett kom med artikkelen «Menn er mest hissige i trafikken» – der har du meg, lissom!

Til og med i Kveldsåpent på NRK radio var Kim Eilertsen fra Datatilsynet invitert for å snakke om hjelmkamerasyklister.

Alt oppstyret til tross, så tror jeg egentlig at det toppet seg med @StyreStems video fra Kirkeveien, og at man gikk litt lei etter dette. Noen i NRK ble kanskje litt skuffet over å ikke oppnå samme aktivitet i kommentarfeltet som Dagbladet greide?

Det ble relativt stille en ukes tid, før sykkelkrigen ble avrundet med en verdig kronikk fra Olav Torvund som bad om en våpenhvile i sykkelkrigen.

Seiglivet sommer

I år vil ikke sommeren helt slippe taket på Oslo, så på seinsesongen har vi igjen fått et lite blaff av dette. Fredag den 13. september hadde Aftenposten en sak om Adam Bell-Hanssen, som opplevde at bilister begynte å kjøre penere rundt ham når han satte kamera på hjelmen. I samme sak ble også jeg interviewet, men uten å kjenne konteksten. Mine kamera er langt mindre iøynefallende, så min opplevelse av dette er helt annerledes.

Siden jeg legger ut klipp på YouTube tok Aftenposten, grundige som de er, kontakt med Datatilsynet. De kunne atter en gang fortelle at det ikke er forbudt å filme i trafikken, men at det er lurt å bruke forstand når man publiserer.

Konstruktiv bølge

Nå kan vi ikke forvente så mye mer sommer, men vi får håpe at pressen stiller opp om det skulle bli nødvendig å kritisere snøryddingen av sykkelveiene til vinteren.

For ikke alt i avisene er agurkstoff, ikke engang i nettavisene! I Bergen hører vi stadig mer fra Bård Aase, og i Trondheim har Marcus «den sinte svensken» Almgren gjort seg markert. Jeg liker tendensen at vi får flere kamerasyklister som forsøker å bruke hjelmkamera som et redskap til konstruktiv kritikk.

PS: Seinere på året har vi også sett:

Tips gjerne om flere hjelmkamerasyklister som har vært framme i media i 2013.

Dette innlegget ble publisert i sykkel og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

