Tallenes tale

Siden 1996 har jeg hatt en magefølelse av at sykkelfeltet i Karenslyst Allé ikke fungerer etter hensikten. Etter å ha jobbet på en annen kant av byen i noen år, havnet jeg atter en gang på et kontor som medførte pendling på gamle trakter, og nå syntes forholdene enda verre enn før.

Eksperimentell redigering for å illustrere feilparkeringer i sykkelfeltet.

 

Vi mennesker har en rekke svakheter som gjør at vår magefølelse ikke alltid er til å stole på, så jeg startet et lite prosjekt for å få fakta på bordet. I hele 2012 har jeg registrert biler som står i sykkelfeltet i Karenslyst Allé.

For at jeg skal telle bilen må:

  • ..sjåføren ha stanset for et eller annet ærend.
  • ..begge hjul være inne i sykkelfeltet (stå over streken), eller et hjul så langt over streken at bilen sperrer en signifikant del av sykkelfeltet.
  • ..bilen stå stille i det jeg passerer.

Jeg har ikke talt med:

  • ..de som er på vei inn ut av parkeringslommer eller som krysser sykkelfeltet (selv ikke de som krysser sykkelfeltet til fortau).
  • ..bildører fra biler i parkeringslomme eller i kjørebanen, selv når de slår ut over en signifikant del av sykkelfeltet.
  • ..de som kjører på langs i sykkelfeltet, selv om dette også er forbudt. Heller ikke når disse stanser i sykkelfeltet for evt. å vike for annen trafikk.
  • ..biler på fortauet, bare det som angår sykkelfeltet.

Dette dreier seg dermed om mer enn feilparkerte biler, men i sykkelfelt er tross alt forbudt både å kjøre og å stanse.

Jeg sykler gjennom gata to ganger om dagen, en gang like før klokken 07:00, og en gang like etter klokken 15:00. Om morgenen, før butikkene har åpnet er det relativt lite trafikk, og vanligvis få biler i sykkelfeltet. Trafikkbildet er mer travelt og kaotisk på ettermiddagen, så derfor valgte jeg å telle kun når jeg sykler hjem fra jobb.

Tellingen er gjort ved å spole gjennom film fra hjelmkamera. Jeg teller ikke mens jeg sykler fordi jeg opplever det som distraherende og trafikkfarlig.

Tallenes tale er nedslående; På 201 turer gjennom Karenslyst Allé i 2012 talte jeg 835 biler i sykkelfeltet. Flesteparten av disse, 444 i tallet, stod i sykkelfeltet på motsatt side av veien, og er derfor ikke med i årskavalkade-videoene mine. Likevel ble årskavalkaden til hele 40 minutter utenomsykling av biler i sykkelfeltet.

Bare to av disse 201 dagene var fritt for biler i sykkelfeltet i begge retninger. Det betyr at dersom du kjører gjennom Karenslyst Allé litt etter 15:00 på en hverdag, er det mer enn 99% sannsynlig at du ser en bil som sperrer sykkelfeltet.

image

I September hadde bymiljøetaten fokus på feilparkering og stans i sykkelfelt.
Først med en to dagers informasjonskampanje i Karenslyst Allé 6. og 7. September,
deretter en to uker lang aksjon på utvalgte steder fra 17. til 30. September

«Vi vil informere bilister som stopper eller parkerer i sykkelfeltet om konsekvensene dette har for syklistene, og om nødvendig gebyrlegge feilparkeringer. Vi håper at dette skal bidra til å øke forståelsen og respekten blant bilister om at sykkelfelt er syklistenes veiarealer.»

Denne aksjonen og de påfølgende presseoppslagene fikk tilsynelatende en midlertidig dempende effekt på ulovlig stans i sykkelfeltet, men effekten var kortvarig, og ser nå ut til å være helt borte.

I Oktober syklet jeg ingen fredager, og har dermed ikke tall fra den dagen i uka som har klart flest feilparkeringer.

I Desember ble en del av sykkelfeltet på nordsiden gjenåpnet etter å ha vært stengt i over ett år. Det forklarer delvis, men ikke helt, den ekstreme økningen i feilparkeringer på den «andre» siden.

Dette innlegget ble publisert i sykkel. Bokmerk permalenken.

3 svar til Tallenes tale

  1. På tide å tenke nytt i Norge også!
    «Den norske standardløsningen blir i Tyskland, Nederland, Storbritannia og Danmark betraktet som en kriseløsning i tilfeller der det ikke er plass til noe annet.»
    http://www.tu.no/bygg/2012/10/30/norge-bruker-hundretalls-millioner-pa-ubrukelige-sykkelfelt

    • mortenlode sier:

      Enig. Dette sykkelfeltet bærer preg av å være en sjekkliste-tilrettelegging. Det er ikke tatt hensyn til om sykkelfelt er en hensiktsmessig løsning i denne gata, man har bare malt noen striper (Og lagt litt brostein – Grøss! Hvor kom *den* ideen fra?) for å kunne skryte av at man også har gjort noe for syklistene.

  2. Tilbaketråkk: Smidighet tar oss ingen nye steder | Morten How Lode

Legg igjen en kommentar

