Hvilke hjelmkamera egner seg i trafikken?

Her er hensikten først og fremst at man ønsker å filme situasjoner i trafikken med tanke på dokumentasjon, ikke at man f.eks. vil lage spektakulære filmer av sykkelakrobatikk.

Selv bruker jeg et kamera fra Contour. Det heter Contour GPS, og jeg kjøpte akkurat den modellen fordi jeg tenkte det var praktisk å også ha med informasjon om sted og hastighet på filmen.

Det viste seg dessverre at GPS funksjonen forsinker oppstart av kamera, stjeler batteri og at dataene bare er tilgjengelig i Contours egen applikasjon, så jeg bruker den sjelden.  Jeg kunne dermed klart meg like fint med et langt billigere kamera.

Her er eksempler fra noen kameratyper som jeg vet er i fast bruk (husk å velge høyeste oppløsning og bytt til fullscreen om du vil evaluere kvaliteten på filmene):

Mitt Countour kamera gir gode bilder og er sitter godt på hjelmen.

Contour GPS

 

GoPro sine kamera gir flotte bilder, og har mange anvendelsesområder, men er nokså indiskret sammenlignet med Contour.

GoPro kamera (GoPro Hero, kanskje?)

 

@Delveien har utrettet mye med sitt Drift HD kamera.

Drift HD

 

Lille lette Camsports EVO HD brukes også av noen, vet jeg. Det veier bare en tredjedel av Contour sine kamera!

Camsports EVO HD

 

I tillegg finnes det nå spesialkamera for trafikkbruk (black-box) på markedet, blant annet RoadHawk RIDE.

RoadHawk RIDE

 

Alle disse kameraene er godt bestandige mot vær og vind.

De har god nok oppløsning. Til veibruk trenger man ikke mer enn 1280 x 720 (HD-ready). Full HD gir bare større filer og mer batteribruk.

Batterivarigheten kan jeg ikke gå god for, annet enn på Contour som etter min erfaring holder i omtrent to timer med nye, fulladede batterier.

Det er også viktig at kameraet fungerer under alle lysforhold. Det gjør min Contour, og helt sikkert også GoPro og Drift HD. Jeg er litt mer usikker på Camsport EVO HD og RoadHawk.

Dersom du ønsker å bruke samme kamera også til andre ting, er det mange flere faktorer som spiller inn.

Dette innlegget ble publisert i sykkel og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

