Bilbøllejegeren

Jeg har i det stille pendlet med kamera på sykkelhjelmen siden desember 2010. Det har resultert i ett og annet klipp på youtube, og endel rare blikk fra observante medtrafikanter. Hensikten har hele tiden vært å fremheve situasjoner fra trafikken sett fra syklistens perspektiv. Helt til nå. Nå har jeg blitt bilbøllejeger!

bilbøllejegeren

I juli hadde The New York Times en artikkel om hvordan syklister blant annet har brukt film fra hjelmkamera til å identifisere bilførere som stikker av fra ulykker.

TV2 Sporty lot seg inspirere, og fikk via Syklistenes Landsforening kontakt med meg for et interview. Dette resulterte så i en relativt nøktern artikkel som fikk en svært så spenstig tittel; «Syklist filmer bilbøller med hjelmkamera«.

artikkel1

Tittelen viste seg velegnet til å skape heftig debatt i kommentarfeltet, i skrivende stund har artikkelen fått over 160 kommentarer. Jeg brukte et par timer på å gå gjennom dem, og konkluderer med at de aller fleste nøyer seg med å lese overskriften og se filmklippet før de kommenterer.

Selv om saklighetsnivået varierte var det overraskende få trusler å se. En «skal kjøre deg rett ned» og en vag antydning om at  noen kan komme hjem til meg å banke meg opp var igrunnen mindre enn jeg hadde fryktet.

Jeg svarte på noen få innlegg, men har ikke hatt tid til å være så veldig grundig. Et par venner og noen ildsjeler jeg ikke kjenner har bidratt til å forsøke å heve nivået på kommentarkvaliteten. Disse trolljegerne setter jeg stor pris på. Takk for at dere orker!

artikkel2

Det kunne ha endt der, men til min overraskelse kom det en oppfølger dagen etter: «Advarer syklister mot å henge ut bilister på nett«. Nå var selveste Datatilsynet ute etter meg. Tilsynelatende. Også denne artikkelen skapte endel debatt. Mange mener tydeligvis at bilister bør installere dashcam og legge ut video av sykkelbøller i trafikken. Det er ikke meg imot.

Tanken på at publiserering av film fra trafikken kunne være et juridisk grenseland var ikke ny for meg, selv om jeg alltid har tenkt at mitt format måtte være langt innenfor forsvarlige grenser av ytringer. Likevel sendte jeg artikkelen over til jusprofessor Olav Torvund, i håp om noen beroligende ord. Torvunds reaksjon var overveldende! Allerede samme kveld kom en grundig blogpost om saken: «Datatilsynet ute og sykler«.

Som om ikke det var nok, kom det også et svar fra Datatilsynet på twitter : «@olavtorvund @morten_lode Takk for irettesetting mht juss. Mening var å mane til refleksjon mht publisering – ikke hva Lode har lagt ut.«

Mine 15 minutter er nå over, hverdagen vender tilbake til det normale. Jeg håper noen har lært noe, at noen vil være litt mer reflekter i trafikken.

Kanskje kommer et par syklister eller bilister til å kjøpe seg et actionkamera og bruke det i trafikken. Dersom de er som meg, vil de da merke at de kjører mer forsiktig. Har man tenkt å bruke videobevis fra en ulykke bør man jo sørge for at man ikke selv er skyld i den.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

