Hvor farlig er det egentlig å sykle?

Nrk har en i utgangspunktet fin sak om sykkelgårder hvor barn lærer å ferdes i trafikken. Merk at det er i trafikken, og ikke utenom trafikken. Det liker jeg! Sykkel er trafikk.

Det som er mindre heldig er skremselstallene som brukes i saken. Det fokuseres på at 15000 syklister skades årlig. Disse tallene er «registrert» av Nasjonalforeningen for Folkehelsen. Hvordan denne registreringen foregår er noe av et mysterium.

Trygg Trafikk siterer tall fra Transportøkonomisk Institutt. TØI inkluderer rapportering fra sykehus og akuttmottak, og da blir antallet skader ca. 5000(oppdatert). Den omfattende orginalrapporten til TØI (oppdatert) bemerker også at «om en ser på det totale sykkelskadene (både sjukehusregistrerte og polititregistrerte) vil godt over 95% omfatte bare lettere skade«.

SSB rapporterer at det har vært 557 skadde eller drepte syklister i trafikken i 2010. Deres tall viser forøvrig en klart nedadgående trend siden tidlig 90-tall.

Nrk-saken påstår også at 4000 barn skades årlig, og at halvparten av dette er hodeskader. Tallet 4000 finner man igjen hos Trygg Trafikk i denne saken(oppdatert), men her sies det klart at 10% av skader på sykkel er hodeskader, ikke halvparten!

Saken er forøvrig vag på hvordan tallene til Inggard Lereim kan være så mye høyere enn tallene til SSB og TØI. Det virker som om det faktoreres inn noen seriøst spekulative mørketall her.

En typisk mørketallsulykke på sykkel. Ingen andre involverte parter, og ingen skade å snakke om.

 

Skal vi ta med slike ulykker i statistikken for syklende, bør vi også gjøre det for bilister. Tenk bare på hvor mange som skaller hodet når de trer inn i, eller ut av en bil. Hvor ofte tror du slike ulykker rapporteres? Kan disse ulykkene brukes som grunnlag og argument for hjelmpåbud for bilister?

Det bør være liten tvil om at det er ganske få alvorlige sykkelulykker, og at de som oftest involverer et tyngre kjøretøy.

Tallene gir ingen grunn til å være redd for å sykle. Inaktivitet er beviselig mye farligere!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i sykkel, sykkelmyter og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s