Søndagstur i sykkelfeltet i Toftes gate

Søndag tok jeg meg en sykkeltur med ungene. Vi syklet ned til søndagsmarkedet på Blå for å hilse på mamma og spise noen vafler.

Vi kom etterhvert til sykkelfeltet i Toftes gate nedover mot Schous plass. Jeg syklet svært rolig fordi jeg hadde med meg hele hurven; to i hengeren og en på barnesete.

Er dette det beste vi kan håpe på i Oslo?

Her er det altså tilrettelagt for syklister.

Sykkelfeltet er fullt av grus og sand, med tilhørende punkteringsrisiko. Hadde jeg kommet her på racersykkel, måtte jeg ha valgt kjørebanen. Heldigvis hadde jeg grove vinterdekk på sykkelen denne dagen.

Biler stopper eller parkerer med den største selvfølgelighet i sykkelfeltet. Dette er søndagstrafikk, så jeg kommer meg rundt, men hvordan er dette på hverdager?

På hjørnet mot Sofienberggata blir sykkelfeltet helt latterlig smalt. Noen smalere i Oslo? Her tør jeg bare å passere i svært lav hastighet. I normal pendlerfart er dette helt ubrukelig.

I Toftes gate regner man nok «sykkelproblemet» for løst, men er syklistene prioritert?

Dette innlegget ble publisert i sykkel og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Søndagstur i sykkelfeltet i Toftes gate

  1. Spaceman Spiff sier:

    Hvis du punkterer av litt grus og sand, så må du revurdere utstyret du bruker. Det er fullstendig urimelig å forvente at noen løper forran deg og koster. Da er det kort og godt uegnet for formålet. Det slår meg at dere syklister til stadighet finner de dårligste unnskyldninger for å velge akkurat det som passer dere best. Jeg kunne vært til dels enig om du hadde skrevet at faren for å skli var stor, men da gjelder altså vegtrafikkloven og trafikkreglene om å avpasse farten etter forholdene.

    Normal pendlerfart….. Igjen, det er ingen rett å sykle akkurat som det passer for deg. Du kan ønske, og jeg ønsket meg også «normal pendler fart» når jeg måtte krysse Oslo med bil, men det ble med drømmen. Det slår meg her at du er flink til å klage på alt som ikke ligger 100% til rette for deg slik at du kan sykle slik du vil, men jeg skal ta et eksempel fra regionen her jeg bor der sykkelgalskapen har tatt fullstendig overhånd. Ikke så mye blant syklistene, men dertil større hos de som skal være «flinkest i klassen».

    Mandal har blitt «sykkelby» og har fått innsnevret kjørebanen for å anlegge sykkelfelt på siden gjennom hovedgata. Det er bare det at de har MEGET GOD plass på fotgjengerfeltene på BEGGE sider… Da snakker vi om flere meter, spesielt på fortauet mot elva. Tror du de lånte litt plass her? Nei, istedet har de tatt fra kjørebanen og det synes sikkert kommunepolitikere osv var en god idè fordi de har prøvd med personbilen sin og sett at det går jo greit…

    Problemet er bare at det er større kjøretøyer i denne verden også, og busser og lastebiler kan praktisk talt ikke møtes uten at de må opp på disse sykkelfeltene. Hvordan blir det da når det i tillegg er syklister på dette sykkelfeltet? Det heter seg at man skal ha så stor sideavstand til syklister at de kan velte uten at man kjører på de, men hvordan blir det mulig? Enda værre er det med alle de syklistene (og de er mange) som ikke har forstått at det er en kjøreretning på disse to sykkelfeltene… For hva tror du skjer når to syklister møter hverandre i sykkelfeltet? Jo, den ene hiver seg gjerne ut i veien uten å se seg for for å passere den møtende syklisten. Og når det kommer en syklist og en buss i mot, så blir til og med personbiler skviset ut i sykkelfeltene. Tror du jeg kommer til å be unger om å sykle i veien her? Eller på sykkelfeltene? Nope, de ville fått klarinstruks om å tenke på liv og helse og holde seg lengst mulig unna der bilene er. Det burde vært det primære fokuset også for syklister som deg, men det ser ut til at det er et større mål å komme seg fort frem. Det morsomme er at til tross for alle disse idiotiske sykkelfeltene i Mandal, så har det visst vært en spørreundersøkelse om folk «mener» det har blitt tryggere. Og det er det en hel haug som visstnok mener. Det er klart det høres fint ut med sykkelfelt, og da må det bli tryggere når de får en egen plass? Men realiteten er at man drar noen som ellers hadde syklet på den flotte elvepromenaden, ut i veien blant biler istedet, og dermed øker faren for sammenstøt. Heldigvis er det sånn at de fleste i byen fremdeles bruker fortau.

    • mortenlode sier:

      I Oslo har vi et samferdselsbyråd som påstår at syklister er prioritert langt foran biltrafikken http://twitter.com/TellevikDahl/status/239038685335650305 . Leser man partiprogrammer ser man at det stort sett er tverrpolitisk enighet om at dette er en riktig prioritering.

      Så kan man naturligvis være uenig i den prioriteringen.

      Mitt poeng med denne saken var uansett at når politikerene mener at de har levert varene, så er det elendig kvalitet på det man får. I Toftes gate ser folk at det er sykkelfelt, og tenker; her er det bra for syklistene, problem solved!

      Det er tydeligvis elendige greier man får i Mandal, ut fra hva du kan fortelle. Løsningen høres dårlig ut for både bilister og syklister.

      Dersom man ønsker at folk skal velge sykkelen på lengre pendlerruter, så må man ikke forsinke dem unødig. Det er det jeg mener med normal pendlerfart. Det blir ramaskrik blant bilister (http://www.dagbladet.no/2012/10/05/tema/bil/motor/klikk/23727590/) når man foreslår å senke hastighet på veien fra 90 til 80 km/t, selv om de bare vil tape 50 sekunder på mila. Senker man derimot hastigheten til en syklist fra 30 til 20 km/t, så koster det 10 minutter på mila, og blir ganske mye mer signifikant.

      Når det gjelder grus og sand i sykkelfeltet, så mener jeg at det ikke er for mye å forlange at sykkelfeltene feies regelmessig. Man kan ikke forlange at man skal måtte ha offroad-sykkel for å sykle på vei som er tilrettelagt for sykkel, på samme måte som man ikke skal måtte trenge en jeep for å kjøre på motorvei.

Legg igjen en kommentar

