Treningsplan 2012

Jeg startet for alvor med løpetrening etter at barn nummer to kom i 2008, og har underveis erfart litt om hva som lar seg gjøre for meg, rent tidsmessig.

2008 var ren opptrenining fra «null», i 2009 løp jeg på meg skade, i 2010 trente jeg greit nok, men med for lite tempo, i 2011 måtte jeg senke ambisjonene litt og hadde halvmaraton som lengste løp.

Treningsplanen må være fleksibel for at den skal kunne gjennomføres i praksis. Selv om jeg egentlig er mest glad i å sykle og svømme, må jeg bare innse at det ikke blir noe av. Sykkelturer tar for mye tid, og svømmemulighetene er for dårlige i mitt nærområde. Dersom Tøyenbadet mot formodning skulle vise seg å holde vann i år, kommer jeg neppe til å dra dit uten ungene…

Løpingen gir uansett mest treningseffekt per minutt anvendt, siden jeg kan starte treningen ved utgangsdøra. 2012-sesongens trening er basert på følgende enkle regler:

  • Jeg skal ha 2-3 løpeøkter i uka så lenge jeg er frisk.
  • Minst én økt i uka skal være intervaller i flatt terreng (tempo)
  • Jeg skal gjennomføre 16 planlagte langkjøringer som forberedelse til 3 lange konkurranser.
  • Det er lov å droppe intervalltrening samme uke som langtur over 25 km, og uka etter lange konkurranser.

I år prioriterer jeg tempo og teknikk foran antall kilometer per uke. Langkjøringer kan flyttes inntil en uke den ene eller andre veien. Noen uker blir det kanskje bare en økt, men da bør det altså være en intervalløkt.

Det motiverer meg å delta løp, så jeg satser på disse:

  • April: Sentrumsløpet (10km)
  • Juni: Nordmarka skogsmaraton (42km)
  • September: Oslo maraton (42km)
  • November: 3-sjøersløpet (21km)

Dersom jeg er frisk på løpsdagen, burde jeg ha gode muligheter til å slå mine egne bestetider på hel- og halvmaraton i September og November.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

