Ferdskriver på hjelmen

Siden Desember 2010 har jeg syklet rundt med et HD-kamera på hjelmen. Går det an å være motstander av datalagringsdirektivet og samtidig filme hver meter jeg sykler?

Jeg er ikke den eneste har fått denne ideen. Det finnes mange som gjør dette rundt omkring i verden. Selv i lille Oslo er jeg ikke alene om dette.

De siste 15 årene har jeg syklet daglig i Oslo og omegn. Sykkelen er mitt primære transportmiddel til hverdags. Jeg sykler til og fra jobb. Jeg sykler med unger i tilhenger til og fra barnehage. Jeg sykler til butikken for å handle. Til jobb og barnehage går det raskere med sykkel enn med buss eller bil.

Det er trivelig å sykle. Det går raskt, det er billig, det er sikkert, det er miljøvennlig og jeg får mosjon og frisk luft. Jeg skulle ønske at flere fikk øynene opp for denne fortreffelige transportformen.

Lang erfaring som helårssyklist har gitt meg mot til å sykle i Oslotrafikken. Ikke alle tør det. Konflikten mellom bilister og syklister synes stadig sterkere.

Å lese kommentarfeltet under en avisartikkel om sykkel versus bil kan få selv de beste av oss til å miste troen på menneskeheten. Disse diskusjonene bidrar bare til en tilspissing av konflikten.

Man må gjerne ha sterke meninger om hvordan ting skal være i trafikken, men noen ganger går det virkelig for langt.

Ikke alle tenker på at en bil i fart er et potensielt drapsvåpen.

 

Mitt kamera er tenkt til å dokumentere syklistens hverdag i Oslo. En sjelden gang oppstår unødvendige og farlige situasjoner, men som oftest dreier det seg om dårlig tilrettelegging, eller om misbruk av sykkelarealer der de finnes.

Det hjelper lite med sykkelfelt hvis de ikke respekteres som bilfri sone.

 

Kanskje hjelper det av og til å se situasjoner fra et nytt perspektiv?

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Ferdskriver på hjelmen

  1. Tilbaketråkk: Bilbøllejegeren | Mort

Legg igjen en kommentar

