Sykkelhjelm

Falsk trygghet med hjelm er overskriften på en sak hos NRK. I artikkelen argumenteres det tilsynelatende for at siden bare 7% av (registrerte) syklistskader er til hodet, så trenger man ikke hjelm, og det er en SLF-lokallagsleder som sier det. Her er det noe som skurrer!

Overskriften minner litt om argumentasjonen som ble brukt mot bilbelter i sin tid, at det skulle gi falsk trygghet og føre til så stygg kjøring at det motvirket sikkerhetseffekten av bilbeltebruken.

Det spiller ikke så veldig stor rolle om vi som sykler fort har hjelm på oss eller ikke, sier Jan Henrik Lund”

Hvis jeg hadde valget mellom å tryne på sykkel i 30 km/t med eller uten hjelm, så ville jeg sterkt foretrukket å ha hjelmen på, selv om jeg etter 34 års sykling (bare ca. 15 år med hjelm) aldri har skadet hodet. Jeg mistenker at jeg ikke er alene om den preferansen.

Han begrunner påstanden med statistikker om sykkelskader, men mitt inntrykk er at hjelmbruk er godt etablert og utbredt blant voksne som sykler fort. De vet at uforutsette ting kan skje, og beskytter seg deretter. Det vil jo påvirke skadestatistikken.

Jeg kjenner flere som har falt på en slik måte at hjelmen har tatt en betydelig trøkk. Selv om det ikke har skjedd meg enda, betyr det ikke at det aldri kommer til å skje.

“Sykkelhjelmbruk hos barn er veldig viktig. Der har vi nettopp de uhellene som en sykkelhjelm kan beskytte mot, sier Lund.”

Dersom vi skal få barn til å bruke hjelm, må vi være gode forbilder. Det koster meg lite å bruke hjelm. Min hjelmbruk er med på å normalisere det å ha på sykkelhjelm når man sykler, spesielt for mine barn, men også for alle andre.

Jeg mistenker at dette egentlig var et intervju om påbud av sykkelhjelm, noe det siste avsnittet kan tyde på.

Det setter i  så fall saken i et litt annet lys; Må man velge mellom å bruke ressurser på hjelmpåbud eller på tilrettelegging for syklenede mener jeg at tilrettelegging bør prioriteres, men det betyr ikke dermed at det er bortkastet å bruke hjelm.

Dette innlegget ble publisert i sykkel og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

