Stellebord (min IKEA hack)

Lillesøster har ankommet familien How Lode, og atter en gang trenger vi et stellebord. Plassmangel gjorde at vi kvittet oss med det gamle, så vi måtte tenke litt nytt.

IKEA har stellebord til å henge på vegg, men ikke noe som passet inn på vår baderomsvegg. Jeg hadde ikke lyst å bygge stellebord helt fra scratch, så løsningen ble å tilpasse IKEAs billigste stellebord, SNIGLAR.

Istedenfor å bruke tid på å dra til et IKEA varehus, brukte jeg fem minutter på finn.no, og fant et strøkent stellebord til halv pris (kr 100,-) rett i nabolaget.

DSC_5873

 

I tillegg trengte jeg et par hengsler, skruer og en magnetlås.

Steg 1 var å fjerne halvparten av stellebordet. Her er faktisk nok materiale til to vegghengte stellebord!

Med litt borring og saging ble to av føttene omformet slik:

DSC_5925

De omformede føttene ble så skrudd fast i veggen og en av bordflatene montert:

DSC_5964

I tillegg skrudde jeg en hylle på toppen av beina, en ekstra krok for å holde bordet oppslått (barnesikring i tillegg til magneten), og monterte en lenke som ekstra forsterkning i nedfelt posisjon. Når stellebordet er slått opp ser det slik ut:

DSC_5961

Stellebordsmatten holdes på plass med borrelås, så den ikke faller av når vi slår opp stellebordet. I dag kommer lillesøster hjem fra Ullevål, så nå gjenstår det å se hvordan dette kommer til å fungere i praksis.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

3 svar til Stellebord (min IKEA hack)

  1. carina sier:

    Søkte på stellebord og ikea…., og *pling* litt nedpå siden lå det et kjent navn fra lang tid tilbake 🙂
    Og jeg ser at du er løsningsorientert som du alltid har vært 😉
    Stellebordet ble supert!

    Gratulerer så masse med lillesøster!
    Det blir fart og moro med tre jenter (snakker av erfaring, jeg har 3 jenter på 7 år, 4 år og 10 mnd). Sove kan vi gjøre når vi blir pensjonister 😉

    • mortenlode sier:

      Hei, og takk for sist! Du har jammen relevant erfaring med den gullrekka der! Jeg er veldig fornøyd med alle mine jenter, små og store! 🙂

      Nå som vi har hatt stellebordet i bruk i snart to uker, så er jeg nokså fornøyd. Vi måtte supplere med noen ekstra kroker på veggen til håndkle og bleieullbuksetørk.

      Hadde vi hatt plass, ville jeg også ha bygget en tribune rundt stellebordet, for storesøstrene henger alltid på kanten av stellebordet for å se på bleieskiftene!

      Foreløpig er det like spennende hver gang! Lurer på hvor lenge det er til de blir lei?

      • carina sier:

        Her henger de rundt stelleplassen fremdeles, og minstesnuppa er som sagt 10 mnd nå.
        Så bleieskift er poppis lenge 😉

Legg igjen en kommentar

