Avatar i “3d”

Sprengkulde, snue og lett feber gav et sterkt behov for virkelighetsflukt denne helgen, og hva kunne vel passe bedre enn å dra på kino og se James Camerons nye film Avatar?

Dette var min første såkalte 3d-film, og jeg var i utgangspunktet skeptisk. Det tok meg ca en halvtime å slutte å krangle med steroskopiens begrensninger. Trikset er å la filmskaperen bestemme hva du skal se på gjennom bruk av fokus. Det gjør at man bevisst må flytte blikket til fokuserte deler av bildet for hvert kameraskifte, ellers blir man straffet av sin egen biologi som forsøker å fokusere på et plan som ikke eksisterer. I etterkant er jeg ikke sikker på om 3d faktisk tilføyer denne filmen så mye ekstra verdi, annet enn for kinoen, som kan ta høyere billettpris, og som får et mindre problem med piratkopiering.

Filmens story er ikke veldig orginal,  jeg synes oppsummeringen “Pocahontas”+”Danser med ulver”+”the Matrix” var svært presis, men den er godt fortalt, og ikke alt i filmen er overforenklet. Jeg fikk inntrykk av at det manglet sekvenser flere steder i filmen der handlingen plutselig hopper et par steg framover. Det gjør at jeg gleder meg til denne filmen kan kjøpes på DVD og nytes hjemme i ekte 2d. Da er den forhåpentligvis 30-40 minutter lenger.

De som kritiserer filmen (så langt) angriper små enkeltelementer i filmen som “feil”, som for eksempel at det finnes en paperback-bok i år 2154, og at en av karakterene i filmen røyker. Jeg kunne sikkert grave fram mer alvorlige problemer fra filmen, men har ikke lyst. Det er jo tross alt bare en film.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

