I seng med fienden – Morten blir Elixia-medlem

Som instruktør på Friskis&Svettis har jeg anledning til å trene så mye jeg vil på alle de tre flotte sentrene de har i byen. Likevel ble jeg fristet da jeg fikk et tips om et kjempetilbud fra Elixia.

elixiatilbudet 3 januar 2009

198 kroner for å trene i to måneder er veldig billig. Til sammenligning koster en drop-in time hos Friskis&Svettis over hundre kroner!

Sleipe selgere

Dette tilbudet var nesten for godt til å være sant. Derfor var mitt første spørsmål til selgeren på Elixia: "Hva er det som står med liten skrift her?". Og riktig nok – Elixia holder ikke helt hva de lover. Faktisk så holder de så lite av det de lover at det har ført til oppmerksomhet fra forbrukerombudet.

Elixia mener at det faller inn under begrepet "Ingen binding" at man aktivt melde seg ut! Som om ikke det var ille nok, så må man melde seg ut innen 31. januar (merk: ikke februar, men januar), ellers er man bundet til 31. desember, og det vil såfall koste deg 6500 kroner å trene de 10 ekstra månedene. Dette er i grenseland til svindel, mener nå jeg.

Rent komisk blir det når de truer med et administrasjonsgebyr på kroner 200 hvis jeg likevel ønsker å fortsette (Jeg var nødt til å melde meg ut omtrent da jeg fikk medlemskortet for å slippe å binde meg for et helt år). Hvor sannsynlig er det at jeg ikke hadde klart å prute bort dette gebyret når jeg likevel hadde måttet binde meg for minst ett år ved påmelding?

Altså et svært dårlig førsteinntrykk for Elixia.

Rikholdig treningstilbud

Elixia på Carl Berner har åpent stort sett alltid, og tilbyr barnepass 7 dager i uka – noe som er svært nyttig for meg som har pappapermisjon. Friskis&Svettis har også barnepass, men bare på ett lokale, og bare tre ganger i uka. Barnepassavdelingen har fine, velegnede lokaler til disposisjon, og svært søte og behjelpelige barnepassere. Full seier til Elixia på barnepass, altså.

Denne våren fokuserer jeg på løpetrening, og det er så mange tredemøller her at det ikke er problem å få løpt. Bare én gang har jeg måttet vente i 2-3 minutter på en ledig mølle, og da var det ekstremt mye folk på trening.

Jeg har bare kikket kjapt over styrketreningsmulighetene, men har sett nok til å la meg imponere. Det er mange fine muligheter som ikke er like tilgjengelige på Friskis&Svettis, blant annet bedre anledning til å trene med frie vekter. Det henger sogar to stk. terapimaster til rådelighet, og gledelig nok er de i regelmessig bruk av mosjonister. De personlige trenerene som reker rundt i lokalene har nok endel med det å gjøre…

Vanvittig pris

Personlig synes jeg at felles badstu er en uting. Jeg liker ikke å måtte kle på meg for å gå i badstu, og dessuten så kan man ikke sladre like fritt når damer lytter… Jeg observerer at Elixia er et kjøttmarked i større grad enn Friskis&Svettis, og da gir det nok mening med felles spa-avdeling, men jeg hverken trenger eller liker det.

Jeg fatter heller ikke hvorfor de koster på seg en spa-avderling, men ikke klarer å ha skikkelige dusjer. Jeg måtte prøve tre dusjer før jeg fant en som hadde nok futt til å gjøre meg våt, og de har en plagsom sensor/timer anordning som er irriterende brukerfiendtlig.

Selv om det er mye bra med Elixia, så har jeg fremdeles til gode å se noe som skulle tilsi at dette er verdt det dobbelte av Friskis&Svettis. En ordinærpris på 650 kroner måneden er vanvittig.

Sist, men ikke minst: I likhet med tredemølleseksjonen på Friski&Svettis, er det fjernsyn over alt, og det er naturligvis flatskjermer i widescreen-format. Elixias problem er at de viser samtlige kanaler i feil aspect ratio. Det er utilgivelig! Jeg klarer ikke å ignorere dette selv om jeg egentlig ikke ser på fjernsyn mens jeg trener.

To be continued…

Jeg har ikke klart å planlegge tiden min godt nok til å teste spinning på Elixia enda, men jeg håper at jeg rekker det før medlemskapet mitt opphører.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

2 svar til I seng med fienden – Morten blir Elixia-medlem

  1. Vebjørn Halten sier:

    Hei, jeg har oppdaget samme svakhetene med Elixia, men finner ikke helt ut hvordan jeg sier opp? Hva må jeg gjøre?

  2. mortenlode sier:

    Det er bare å si fra i resepsjonen på Elixia at du vil si opp. Det er jobben deres å hjelpe deg med prosessen. Håper bare at du ikke er fanget i en lang og kostbar bindingstid.

Legg igjen en kommentar

