Treningsprogram for Oslo Maraton 2008

I utgangspunktet har jeg ikke så dårlig kondisjon, men den er sykkelspesifikk. Å sykle non-stop i fire-fem timer på relativt høy belastning er noe jeg mestrer. Likevel er jeg dårlig til å løpe fordi jeg har løpt lite, og fordi jeg er tung.

Mitt opplegg krever at jeg løper mye for å

  • Styrke ledd og sener (Kroppen min er ikke vant til vektbærende aktivitet)
  • Herde føtter mot gnagsår
  • Styrke løpsmuskulatur
  • Forbedre løpsteknikk
  • Tilvenne meg å innta næring under løpsbelastning (Dette er mye lettere på sykkel, hvor man kan ta det ganske rolig mens man spiser).

Mål med treningen blir derfor

  • Få tilstrekkelig løpstrening (spesifikk trening)
  • Finne mitt maratontempo
  • Senke vekten til ca 87 kilo så sant dette ikke påvirker overskudd til trening (foreløpig ser dette ut til å gå greit)

Derfor har jeg laget et treningsprogram hvor jeg

  1. Etablerer en treningsmengde på ca 40 km per uke
  2. Gradvis trapper opp treningsmengden til ca. 60 km per uke.
  3. Kjører en test (10 km løp) og en konkurranse (halvmaraton) for å få indikasjon på maratontempo.
  4. Trapper ned de siste to-tre ukene før hovedkonkurransen.

Min første løpetur hadde jeg i uke 20, og fram til Oslo maraton i uke 39 har jeg planlagt å løpe rundt 900 kilometer. Skulle jeg bli syk eller skadet vil dette tallet måtte justeres.

kmperuke

I tillegg til løpingen leder jeg en spinningtime i uka med unntak av uke 26-33.

Jeg har mange kilometer igjen før jeg når fram til startstreken i Oslo maraton.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

