Frisk og svett dobbeltmoral

Friskis&Svettis, hvor jeg er treningsinstruktør, er den vedtatte holdningen til kosthold at det er noe vi ikke skal fokusere så mye på. Litt av poenget med Friskis&Svettis er at vi skal legge til en god vane, altså trening, uten å presse noen til å forandre livsstil på andre måter. Folk må altså få lov til å beholde de uvanene de har, enten de røyker, drikker, eller spiser usunt.

Det er likevel ikke til å komme fra, at mange som tar kontakt med oss instruktører i styrkerommet har spørsmål som relaterer seg til kosthold. Kosthold er et potensielt minefelt. Tenk bare på spiseforstyrrelser – det er mange som har et anstrengt forhold til mat, enten de spiser for mye eller for lite. Derfor har Friskis&Svettis lagt seg på en sunn og trygg linje. Vi forholder oss til det som Statens råd for Ernæring og Fysisk aktivitet (SEF) har kommet fram til, og det er antageligvis nøyaktig de samme kostholdsråd som mora di gav deg. Altså ikke særlig kontroversielt.

Når det gjelder kosttilskudd, så sier vi på F&S at "det har ingen bruk for". SEF sier i sitt faktahefte om kosthold for idrettsutøvere at det kan være aktuelt å vurdere kosttilskudd i enkelte situasjoner, f.eks. i perioder med vektreduksjon.

Jeg har i perioder trent både mye og målrettet. I deler av denne satsningen har jeg selv benyttet meg av (*gisp*) proteinpulver. Det har ingen nektet meg å gjøre, men som instruktør har jeg fått beskjed om følgende:

  • Jeg må ikke anbefale noen å bruke proteinpulver så lenge jeg opptrer på vegne av F&S.
  • Jeg må aldri drikke proteinpulver blandet i melk eller vann mens jeg er "i tjeneste", i hvert fall ikke slik at noen ser det.

Ut fra de retningslinjer som F&S har lagt seg på, så lyder jo disse reglene både fornuftige og konsekvente, så hvor er så dobbeltmoralen?

 

Friskis&Svettis pusher proteintilskudd på mosjonistene!

Hva møter en mosjonist som kommer inn på F&S Mølleparken i Oslo? I resepsjonen står det to store og vel belyste kjøleskap som bugner av salgsvarer. Blant dem, to ferdig utblandede proteindrikker. På resepsjonsdisken finnes det hele fire forskjellige proteinbars til salgs.

09012008(001) 09012008(003)

Jeg har vært på foredrag med antidoping norge i regi av F&S. Der var et av argumentene mot proteinpulver at det er en kostbar måte å få i seg proteiner på. Et kilo protein-barer hos F&S ville kostet meg 571 kroner, og da ville de bare inneholdt 27 energiprosent protein. Det er faktisk mye billigere å kjøpe proteinpulver. Et kilo proteinpulver koster kanskje 200 kroner, og inneholder da nesten hundre prosent myseprotein. Det blir bare 1/8 av prisen!

09012008(004) 09012008(005)

Et annet argument fra antidoping norge er faren for forurensing av proteinpulveret, at det kan inneholde spor av ulovlige stoffer. Det er uklart for meg hvorfor denne risikoen er lavere i et ferdig utblandet produkt som en proteinbar eller en fitness-shake. Er det ikke den samme myseproteinen som er innblandet?

Når vi selger mosjonistene potensiellt skadelige varer som de i følge vår egen lære ikke har bruk for, skal de hvertfall få betale så det svir!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Frisk og svett dobbeltmoral

  1. Roy sier:

    Enig med deg! F&S har det vel bare for å tjene noen kroner, vi kunne like så godt selge pulver ut fra dine argumenter (pris). Skal vi gidde å ta det opp med administrasjonen? Selv trekker jeg på skuldern (kalles shrugs i treningssammenheng…)
    Roy

Legg igjen en kommentar

