Coopertestet

Seks uker pappapermisjon har  ikke gitt meg så mye tid og motivasjon til å trene. Jeg har faktisk vært en skikkelig slappfisk etter Lillehamer-Oslo. I den perioden jeg pusset opp som verst, så hadde jeg ikke så mye overskudd til å trene, men det var jo bare 2-3 uker. Så har det vært litt dårlig med søvn pga Stellas tilvekst av tenner, det er også noe som dreper treningslysten min.
 
Nå er det på tide med en ny giv. Jeg må gripe de mulighetene jeg har til å komme meg ut (eller på sykkelen inne, som så skal være).
 
For å motivere meg selv, bestemte jeg meg for å måle formen min nå for en slags baseline. Tanken er at jeg kan måle formen regelmessig, f.eks annenhver måned fram til ca 15. april (da starter neste års sykkelsesong for meg). En velprøvd test for å måle kondisjonen er Coopertesten. Den er enkel. Man løper så langt man kan på 12 minutter på flatt underlag.
 
Jeg løp på Frogner stadion i går, og klarte ca. 2480 meter. Det er ikke spesielt bra, men jeg gjorde så godt jeg kunne. Til sammenligning løp jeg 3000 meter på 12:35 da jeg var 19 år. Det var helt uten noen form for kondisjonstrening som forberedelse. I følge wikipedia, er det tross alt fremdeles et godt(2300-2700) resultat for en mann i min aldersgruppe.
 
Denne høsten skal jeg følge oppskriften til Jan Helgerud, og løpe 4×4 intervaller i bakken vi har rett utenfor døra vår. Hvis det virker, så vil jeg kunne måle det på fremtidige Coopertester.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

