julelitteratur

I høst kom "donaldismen" av Jon Gisle ut i annet opplag, og jeg fikk anledning til å lese den i reprise. Det er noen små tillegg i 2006-utgaven, men igrunnen ikke noe vesentlig nytt. Et hyggelig gjensyn. Det var mange år siden sist jeg leste Stavanger Biblioteks slitte eksemplar.
 
Den viktigste boka jeg leste denne julen var nok "the god delusion" av Richard Dawkins. Dessverre preker nok forfatteren til de allerede konverterte. Jeg skulle ønske at flere troende leste denne boka, den burde være obligatorisk i skolen. Det kommer neppe til å skje med det første, men det er lov å håpe at boka skaper mer aksept for å tenke litt kritisk.
 
"the curius incident of the dog in the night-time" fikk jeg anbefalt for annen gang, så da vi fikk låne den, så kastet jeg meg over den. Bokens forteller er en autistisk gutt, og etter sigende skal boka være ganske realistisk ut fra hvordan en autist tenker og fungerer. Skremmende nok kjente jeg meg igjen i endel av guttens "uvaner". Heldigvis ikke alle.
 
"the plot" er en "graphic novel", altså en tegneserieroman. Will Eisners tegnestil har aldri vært min favoritt, men fortellingen her er sterk og viktig. På samme måte som "the god delusion" sitter jeg og tenker for meg selv, at mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves.
Dette innlegget ble publisert i Books. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

