Første kvelden med Nintendo Wii

Jeg er en stor Nintendofan. Det har jeg vært siden jeg prøvde Mariokart på Jan Oves Nintendo 64. Da GameCube kom, kjøpte jeg den første uka, min første spillkonsoll. Da jeg kjøpte Super Monkey Ball til GameCube, så ble jeg skikkelig hekta.
 
8. desember var lanseringsdag for Nindendos nye spillkonsoll "Wii" i Norge. Det har vært mye skriverier i avisene om at det er alt for få tilgjengelige eksemplarer av denne konsollen. Det stemmer dessverre, men heldigvis har jeg en svært ivrig nevø med gode venner, så takket være Tobias Langhoff som frivillig stod i kø for meg, så greide jeg å anskaffe en Wii på lanseringsdagen.
 
Jeg hadde den med hjem fra jobb, men som småbarnsfar, er det ikke bare å sette seg ned og begynne å spille. Timene etter jobb var ulidelige. De vanlige rutinene ble gjennomført til tross for at det stod en eske fra Nintendo i stua og glødet og vibrerte. Bleieskift. Middagslaging. Flaskemelk. Til slutt forbarmet Bente Elise seg over meg, tok med seg Stella og lot meg leke – ENDELIG!

I tillegg til selve Wii-konsollen, hvor spillet "Wii sports" følger med, kjøpte jeg to spill; "Wii play" og "Super Monkey Ball: Banana Blitz".
 
Wii-kontrolleren ser ut som en fjernkontroll, og man kontrollerer spillet ved å peke og vri og rotere denne såkalte "Wiimote". Dette medfører at man må sette opp en liten sensor-bar som skal plasseres like over, eller under TV-skjermen. Jeg hadde forventet at dette ville kreve noen form for kalibrering, men utrolig nok, så var den eneste instillingen jeg ble spurt om hvorvidt sensoren var over eller under skjermen.
 
Vips! Ferdig! Klar til å spille. Helt utrolig enkelt!
 
Wiimoten fungere bemerkelsesverdig bra. Den er mer presis enn jeg hadde forventet. Det er enkelt å peke på skjermen, nesten som å bruke en mus, bare mindre belastende. Presisjonen avhenger jo også litt av avstanden til fjernsynet. Følsomheten når man vipper og vrir på Wiimoten er heldigvis svært god. Dette er essensiellt for at spill som Banana Blitz skal fungere. Det er litt tidlig å komme med noen dom etter bare en kvelds hektisk spilling. Jeg trenger mer kvalitetstid med min Wii før jeg kan komme til noen konklusjon.
 
Jeg har bare to kontrollere, men med tanke på hvor stor plass en overivrig spiller trenger, så var kanskje det til det beste for folk og inventar… Mine gjester og jeg testet alle minispillene i Wii Play, deretter Tennis, Bowling, Boksing og Golf i Wii Sports. Vi rakk også noen forsøksrunder i hovedspillet til Banana Blitz, og plutselig var klokken blitt mange.
 

Heldigvis er ikke alle spillene like fysisk krevende, og dessuten mistenker jeg at man kan kontrollere boksingen i Wii Sports bedre og med mye mindre fysisk innsats enn dette. Husk at dett er første utprøving av spillet og at ingen av oss har lest noen manual eller spilt noen opplæringsmodus. 

Førstekvelden gav absolutt mersmak, og jeg har stor tro på at jeg kan få med mange på å prøve noen av de mer avslappende spillene, som for eksempel bowlingen. Kontrollen er relativt enkel og konseptet er kjent for de fleste (selv om jeg ikke skjønner bæret av poengberegningen). At bowlingspillet er tilgjengelig fikk vi ettertrykkelig bevist da Bente Elise kom hjem og ble med på å spille. Etter litt begynnende skepsis lot hun seg absolutt rive med.
 
Nå gleder jeg meg til å spille Wii Sports mot svigermor! Blir det boksing eller bowling, mon tro?
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Første kvelden med Nintendo Wii

  1. Andreas sier:

    dessuten mistenker jeg at man kan kontrollere boksingen i Wii Sports bedre og med mye mindre fysisk innsats enn detteJoda- men det er jo ikke kjekt?

Legg igjen en kommentar

