Hardt arbeid på sykkel

Jeg fant en side om Watt-beregninger av arbeid på sykkel (link), og det har inspirert meg til å regne litt på mine egne prestasjoner.
 
Hvor har jeg mest å hente? Skal jeg slanke meg eller prøve å bli sterkere?
 
Jeg veier 88 kilo, og klarer å sykle til Tryvann på 24:44. Dette gir meg en gjennomsnittseffekt på 307 Watt. Jeg forutsetter da at høydeforskjellen er på 380 meter, slik min høydemåler viser.
 
De beste syklistene sykler opp på rundt 15 minutter. Det lar seg dermed gjøre å beregne hvor lite jeg må veie for å følge de beste opp bakken; Alt jeg trenger å gjøre er å slanke meg ned til 37,5 kilo uten å miste styrke!
 
Noe sier meg at dette ikke er et realistisk scenario…
 
Hvor mye styrke må jeg så bygge opp for å klare det samme med min nåværende vekt? Dersom jeg sykler opp på 15 minutter, vil det gi en effekt på 515 Watt. Jeg måtte altså øke min styrke med 67%.
 
Det høres ikke spesiellt realistisk ut, det heller!
 
Siden dette er en klatrekonkurranse, vil jeg anta at de fleste deltagerene som kommer høyt på resultatlista veier mindre enn 88 kilo, så hvis vi sier at vinneren veier rundt 70 kilo, og at han ikke har spesiellt tungt utstyr, så har han en effekt på imponerende 425 Watt over 15 minutter.
 
Dette er "bare" en 38% forbedring av min styrke, og i så måte et mer realistisk mål – selv om det virker uoppnåelig akkurat nå.
Dette innlegget ble publisert i Helse og velvære. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

