Ny sykkel, nye treningsmuligheter

I dag hadde jeg den første sykkelturen på min nye racer. Jeg har kjøpt en Monoc Vipera Pro (2005 modell), så sykkelen er mer enn god nok. Men hvor god er *jeg*?
 
Dagens tur var på 55 km, og jeg hadde en snitthastighet på ca 25 kilometer i timen. Jeg hadde som mål å ta det med ro, så jeg hadde ikke ventet høyere fart, men når jeg ser på pulsen min, så har jeg ikke tatt det så rolig som jeg hadde som planlagt. Snittpulsen ble på hele 139 slag per minutt, noe som er like høyt som jeg har på enkelte spinningtimer.
 
Jeg fikk lyst til å kalkulere om mine spinningtimer til kilometer på sykkel, for å ha en ide om hvor mye jeg kan si at en spinningtime tilsvarer (for meg). Fram til nå i år har jo hoveddelen av min sykkeltrening vært spinning, så dette synes jeg er interessant.
 
De siste to spinningøktene jeg har kjørt denne uka har følgende sifre:
  • Middels spinning: 45 minutter 139 i snitt.  Enkel omregning gir da; (45min/60min) * 25km/t = 18,75km
  • Intensiv spinning: 65 minutter, 152 i snitt. En litt mer komplisert omregning gir av dette: (152bpm/139bpm)*(65min/60min/t)*25km/t=29,62km. Denne omregningen er nokså drøy, ettersom det ikke er en lineær økning av hastigheten ved økning av puls.
Denne uka har jeg kjørt to middels spinn, en intensiv spinn, og jeg har syklet 55 km på landevei. Dette summerer opp til (18,75+18,75+29,62+55)=122,12 km
 
Jeg regner ikke inn noe av min transportsykling i dette regnestykket. Den foregår (vanligvis) på for lav intensitet til å regnes som trening.
 
Det virker ikke helt rett å regne om spinning til sykling på denne måten, ettersom spinningen er sterkt intervallpreget. Samtidig er det greit for meg å ha et tall på dett ettersom jeg mister endel utesykling fordi jeg som spinningleder forplikter meg til å kjøre et par spinningøkter i uka. De påvirker den øvrige treningsplanen ganske mye.
 
Dette innlegget ble publisert i Hobbies. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

