En skulder til besvær

I juli 2004 var jeg så uheldig å frontkollidere på sykkel – med en annen syklist. Mange spør hvordan det er mulig. En forklaring er at han jeg kolliderte med var svensk, og påtok seg all skyld for uhellet.
 
Jeg kaller det uhell, for vi kom fra det uten alvorlige skader, begge to. Men dessverre har jeg fått varige mén av dette.
 
Et par måneder etter crashet, så begynte jeg å få masse problemer med muskelspenninger i venstre skulder. Disse gikk ikke over av seg selv, så etter å ha hatt disse spenningene lenge nok gikk jeg til lege.
 
Legen sendte meg til fysioterapeut, og jeg fikk behandling som sakte men sikkert førte meg tilbake til "90% frisk" en gang tidlig i 2005. Lenger enn 90% kom jeg nemlig ikke. Muskelspenningene forsvant, men noe rusk vedvarte.
 
Slik gikk mesteparten av 2005, men på høsten trodde jeg at jeg var på vei mot 100% og begynte derfor å intensivere treningen igjen. Det gikk bra helt til jul, så kom tilbakeslaget.
 
I januar i år var jeg derfor så redusert at jeg i praksis ikke kunne kle av og på meg uten å ha skikkelig vondt, så jeg måtte gjøre noe.
 
Edward Grieg hadde et forslag.
 
Doktor Edward Grieg, altså! Han henviste meg til Per Sunde, spesialist i skulderdiagnostikk. Etter MR-scan og ultralydundersøkelse har vi nå kommet fram til at jeg har fått en forkalkning i supraspinaturscenefestet på overarmsbeinet (hvis jeg har forstått dr Sunde korrekt).
 
En diagnose gjør meg jo ikke friskere, men jeg har fått en (ny) kortisonsprøyte, og i kombinasjon med noen behandlinger med ultralydsjokk, og korrekt trening med korrekt progressjon, så håper jeg at det kan hjelpe. Tiden vil vise om dette duger.
 
I mellomtiden kan jeg ikke engang lede mine egne timer på Friskis&Svettis.
Dette innlegget ble publisert i Helse og velvære. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

